Donderdag 26 oktober 2023
Gemeenteraad
De weg langs het jaagpad bij het kanaal wordt autoluw. Dat bleek vanavond tijdens de gemeenteraadszitting. Een en ander heeft te maken met het verleggen van het toeristisch fietsroutenetwerk. De Jaak Tassetstraat wordt ter hoogte van de Passantenhaven afgesloten voor verkeer, uitgezonderd
voor dienstvoertuigen, fietsers, tweewielige bromfietsen klasse A en speedpedelecs. Hetzelfde gebeurt ter hoogte van het kruispunt Toekomstlaan/Sint-Martensstraat. Ook de Rallylaan wordt ter hoogte van het jaagpad afgesloten, met dezelfde uitzonderingen. Tevens worden op die plekken afsluitpaaltjes geplaatst. De gemeenteraad keurde vanavond dat voorstel goed. Hans Proost (Groen) stelde wel voor dat men zou overwegen ook op andere wegen van het fietsroutenetwerk gemotoriseerd verkeer zoveel mogelijk te weren.
Nog voor de gemeenteraad was begonnen vroeg 11.11.11 aandacht voor de migratieproblematiek. “Solidariteit voor mensen die moesten vluchten voor allerlei omstandigheden is soms ver te zoeken in het land waarin ze terechtkomen,” klonk het. Er werd ook aandacht gevraagd voor de gevolgen van de klimaatopwarming.
Enkele agendapunten gingen over de kerken, zoals de jaarrekeningen, budgetwijzigingen voor kleine renovaties aan de kerk van Neerpelt en Sint-Huibrechts-Lille, en de kennisname en goedkeuring van de budgetten voor 2024. Bij de kerkfabriek van Grote Heide bleek dat de gemeente, het kerkbestuur, vzw Ontmoetingscentrum Pax, vzw 't Kruispunt en de basisschool eerder dit jaar een intentieverklaring ondertekenden waarin onder meer wordt overeengekomen dat zal worden onderzocht of
een herbestemming van het kerkgebouw als ontmoetingscentrum en dorpshuis mogelijk is. Dit betekent een
verhuis van OC Pax en dorpshuis 't Kruispunt naar de kerk, waardoor uitbreiding van de school en
buitenschoolse kinderopvang op de huidige site van zaal Pax mogelijk wordt. De mogelijkheden worden
beoordeeld na het uitvoeren van een ontwerp, waarvoor recent een architect werd aangesteld. In afwachting
van een keuze is het belangrijk dat dit kerkgebouw goed onderhouden wordt voor zijn mogelijke toekomstige
invulling ten dienste van de lokale gemeenschap. Groen onthield zich bij elk van die punten, de rest stemde voor.
Een volgend agendapunt ging over de ontwikkeling van het gebied Haspershoven. Al jaren - al sinds 1981! - zijn er plannen, maar nu vroeg het schepencollege goedkeuring voor het aanstellen van een ‘externe procesmanager’, die zich kan focussen op het realiseren ervan. Gert Kenis (Groen) uitte zijn bezorgdheid over het project: “Zal er eindelijk een knoop doorgehakt worden?” Schepen van Ruimtelijke Planning Jaak Fransen (CD&V) stelde gerust: “Het klopt dat dit project al lange tijd loopt, maar door zo’n externe procesmanager aan te stellen hopen we juist dat er echt werk van wordt gemaakt.” Enkel N-VA stemde tegen: “We zijn nog kritisch en willen zien wat de procesmanager ervan maakt,” zei Frank Suetens.
Aan de N747 - de weg Kaulille-Eksel - zal een fietsbrug geplaatst worden, die de verbinding tussen Eksel en Kaulille moet verbeteren. Die fietsbrug komt door een klein stukje van Pelt en de werken worden volledig gesubsidieerd door het Agentschap Wegen en Verkeer. Dit voorstel werd unaniem goedgekeurd.
Verder werd nog besproken hoe het regenwater op de Grote Heide kan afgekoppeld worden van de gemengde riolering. Dat afvalwater komt in het waterzuiveringsstation van Achel binnen. Dat kampt met te veel verdund afvalwater. De gemeente zal nu samenwerken met de Vlaamse Milieumaatschappij en Fluvius om het probleem op te lossen.
Anderzijds zijn er nog altijd problemen met de debiet van de Eindergatloop - het giftig beekske. Als dat debiet kan verhoogd worden, kan ook het RWZI Lommel worden uitgebreid en is er een oplossing voor de overstromingsproblematiek van Lommel-Barrier, meteen ook een basis voor een oplossing voor de rioleringsproblematiek op Nolimpark. Ook daarvoor zal er samengewerkt worden met VMM en Fluvius. Want ook de fietspaden in de Fabrieksstraat, die deel uitmaken van het bovenlokaal fietsroutenetwerk, zijn in zo slechte staat dat ze dringend moeten aangepakt worden. En passant zal dat ook gelden voor de Fabrieksstraat zelf, bevestigde schepen Dirk Vanseggelen (CD&V) na een vraag van Hans Proost (Groen).
Een punt dat op de gemeenteraad van eind augustus al voor heel wat gelach zorgde, en dat nu weer deed, ging over de twee nieuwe straatnamen voor het gepland woonproject aan de Willem II-straat, namelijk Tuitknak en Bolknak. Die namen moesten nu definitief worden vastgesteld. Linda Vissers (Lijst Vissers) stemde toen al als enige tegen en deed dat nu opnieuw: “Wie gaat daar nu wonen? Ik in ieder geval niet.”
Het punt werd goedgekeurd.
Het project ‘Ruimte voor voetgangers en fietsers in het centrum van SHLille' was het volgende punt. Het houdt aanpassingen in die doorgevoerd in het centrum zullen doorgevoerd worden om de ruimte en de veiligheid van voetgangers en fietsers in het centrum kunnen verbeteren. De ingrepen werden op voorhand al getest met een proefopstelling. Hetzelfde zal gebeuren in Overpelt-Fabriek. Op 1 november zullen die ingrepen definitief doorgevoerd worden. De inwoners worden vanaf morgen volop ingelicht. Dat is te laat, zei Frank Suetens (N-VA): “De inwoners hebben nu geen idee van wat er hen te wachten staat.” Schepen van Duurzame Mobiliteit Liesbeth Fransen (CD&V) reageerde: “Het is toch logisch dat we dit eerst ter goedkeuring voorleggen aan de gemeenteraad en het dan pas communiceren naar de bevolking.” N-VA stemde toch tegen.
De Zandstraat is heringericht met een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad en een versmalling van de rijweg. Na de openstelling zal de snelheid verminderen van 70 km/uur naar 50 m/uur en er zullen andere voorrangsregels gelden. Dit werd unaniem goedgekeurd.
Ook het verkeer van en naar De Koel kwam weer ter sprake; na de herinrichting moest een aanvullend verkeersreglement worden goedgekeurd. Frank Suetens (N-VA) vond dat het nu veel moeilijker geworden is voor mensen van Overpelt om er te geraken. Schepen Jaak Fransen (CD&V) reageerde dat het gewoon ingebakken moet geraken. “De mensen leren het uiteindelijk wel en dan worden ze het gewoon,” zei hij.
De eerste mondelinge vraag kwam van Sunila Vangerven (N-VA). Ze maakt zich zorgen over de zelfstandige handelaars die nu volgens haar lijden onder de werken aan De Koel, daar potentiële klanten in een andere gemeente gaan winkelen door de grote hinder. Kim Strzebonski (N-VA) vulde aan: “We hebben verhalen gehoord van zelfstandigen die beslissen weg te gaan. Dat is niet eerlijk. Ze hebben al geleden onder corona, en nu dit. Kleine zelfstandigen moeten ook kunnen overleven.” Schepen van Openbare Werken Dirk Vanseggelen (CD&V) reageerde: “We zijn alles mooier en vlotter bereikbaar aan het maken, ook voor de handelaars. Het probleem met openbare werken is nu eenmaal dat het niet na één nacht klaar is. We denken wel aan de zelfstandigen en gaan regelmatig met hen in overleg. En we sturen veel updates over de stand van zaken.”
De tweede mondelinge vraag kwam van Hans Proost (Groen). Hij vroeg zich af of er nog meer neutrale geldautomaten van Batopin in Pelt zullen verschijnen - nu is er slechts een aan de Oude Markt. Burgemeester Dennis Fransen zei het niet te weten, maar hij vermoedt dat dat niet het geval zal zijn. Proost stelde nog voor dat de gemeente zelf met Batopin contact zou opnemen om bijvoorbeeld in SHLille zo'n geldautomaat te plaatsen. "Dat kunnen we inderdaad doen", antwoordde de burgemeester.(DF)
Nieuwere berichten in
'Gemeenteraad'Oudere berichten in
'Gemeenteraad'