“Het was een zaligheid om met de nieuwe elektrische fiets te rijden”, liet hij weten aan de fietsenhandel waar hij net zijn
Speed Pedelec kocht. Hij had hem aangeschaft om van Geel naar zijn werk in Antwerpen te rijden. De fiets gaf ondersteuning tot 45 km per uur en hij kon met zijn batterij van 722 wattuur afstanden aan van 100 km. De actieradius was wel zeer moeilijk in te schatten en afhankelijk van het terrein, had de verkoper er aan toegevoegd.
Een maand later was de fietser minder enthousiast. Zijn grootste klacht was dat de fiets maar ondersteuning bood tot een slordige 38 km per uur. Na ettelijke mails en controles van de fiets werd het probleem overgelaten aan de experts van de verzekeraars. De expert van de verkoper hield het erbij dat de fiets beantwoordde aan de opgegeven specificaties en verzette zich tegen de uitlezing van de instellingen van de fiets. De fiets mocht van hem ook niet op de rollen om te testen. De fietser liet zich niet afschepen en zijn advocaat kaartte de zaak aan bij de rechtbank van Turnhout. De fietsenhandelaar legde de rechter uit dat de ondersteuning van een elektrische fiets nu eenmaal minder wordt na x aantal kilometers omdat de spanning van de batterij zakt. Met een nieuwe batterij geeft een zaklamp ook meer licht dan met een gebruikte. Een fietser mag trouwens niet verwachten dat hij niet moet meetrappen en de fiets al het werk kan laten doen. De rechter wees er echter op dat ondersteuning was beloofd tot 45 km en een actieradius van 100 km. Een fiets heeft trouwens een herlaadbare batterij en een zaklamp niet. Belofte maakt schuld, besloot de rechtbank en veroordeelde de fietsenhandelaar tot terugbetaling van de aankoopprijs van € 4.000.