Groen Beringen stelde vanavond op de gemeenteraad enkele maatregelen voor die de
gevolgen van de aanhoudende droogte van de afgelopen maanden moet inperken. Met een premie voor vergroening van (voor)tuinen, de opmaak van een hemelwaterplan en opslag en hergebruik van bemalingswater in droge periodes wil Groen stappen in de goede richting zetten. "Op de actuele grondwaterstandindicator van de Vlaamse Milieumaatschappij kunnen we zien dat ook in de omgeving van Beringen de grondwaterstanden laag tot zeer laag zijn voor de tijd van het jaar", legt Kobe Snyers uit.
Wanneer het droge weer in de komende weken en maanden aanhoudt, kan de toestand problematisch worden.
"We weten intussen dat Beringen geen goede leerling is. Uit het betonrapport van Natuurpunt blijkt dat in Beringen per jaar ongeveer 50 voetbalvelden aan open ruimte verdwijnen. In Beringen verdwijnt op die manier open ruimte aan een recordtempo: in slechts zes gemeenten in Vlaanderen verdwijnt open ruimte nog sneller dan bij ons", gaat Kobe Snyers verder.
"Die verdwenen open ruimte wordt voor grote delen verhard, wat maakt dat de betonmolens in Beringen op volle toeren draaien. Daarnaast worden er nauwelijks inspanningen gedaan om bestaande verharding weg te nemen en gebieden te ontharden. Dit gaat mede ten koste van een goede infiltratie van water in onze bodem", zegt Kobe nog.
Ook
sp.a Beringen deed een voorstel rond een
hemelwaterplan. "Waterschaarste en wateroverlast worden steeds meer een probleem voor onze samenleving. In periodes van langdurige droogte dreigt drinkwater een luxeproduct te worden. Periodes van hevige regenval leiden tot overstromingen, waardoor veel water niet ten volle benut kan worden. Omdat we niet blijvend kunnen wachten op structurele maatregelen van bovenaf, willen we graag dat er lokaal gewerkt wordt aan een omslag. Wij willen daarom dat onze gemeente haar waterbeleid herbekijkt", vroeg
Kelly Meykens (sp.a). Een hemelwaterplan is een gemeentelijk overzicht van waar en hoe het hemelwater afkomstig van wegen, verkavelingen, woningen en andere oppervlakten kan opgevangen worden. Het moet bijdragen tot een efficiëntere visie rond waterbeleid met aandacht voor infiltratie, buffering en afvoering.
"Er wordt geschat dat het aantal overstromingen uit de rioleringen tegen 2030 zal verdubbelen. Tegen 2050 dreigt er een vervijfvoudiging van dat probleem. Als we ons willen voorbereiden op wateroverlast en hevigere buien moeten we zo’n hemelwaterplan opstellen. Er is een preventieve ingreep nodig op gemeentelijk niveau. Zo verschuiven we dit probleem niet naar buurgemeenten of toekomstige generaties", stelt Meykens nog.
Stad Beringen heeft wel degelijk de intentie om een hemelwaterplan op te stellen. "Omdat Beringen is aangesloten bij rioolbeheerder Fluvius kan het op hun expertise/coördinatie rekenen voor de opmaak van een dergelijk plan. Fluvius heeft reeds een contract lopen met een extern studiebureau en zal dus de kosten hiervan ten laste nemen. Binnen onze regio is men nu bezig met de opmaak van dit plan voor 2 andere gemeentes (Ham en Pelt).
Ondertussen heb ik gevraagd om Beringen bovenaan de wachtlijst te zetten, om zodra het kan met onze stad te starten. Een concrete startdatum is nog niet mogelijk om te bepalen. We staan m.a.w. op de wachtlijst", gaf
schepen Jean Vanees (CD&V) als antwoord.In afwachting van het hemelwaterplan onderneemt de stad al heel wat concrete acties of zijn deze in voorbereiding.
"Beringen bevat vaak nog historisch brede wegen. Deze worden vaker smaller heraangelegd na wegen- en rioleringswerken. Op die manier draagt dit ook bij tot de ontharding van het openbaar domein. In elk project wordt er afgewogen of elke verharding wel noodzakelijk is. Zo worden bijvoorbeeld parkeerplaatsen veelal in waterdoorlatend materiaal aangelegd.
Na wegen- en rioleringswerken kiest de stad ervoor om het oppervlaktewater niet langer rechtstreeks af te voeren naar de riolering, maar zoveel mogelijk in de aanwezige bermen te infiltreren (lichte komvorm).
De regenwaterriolering wordt trapsgewijs (niet hellend) en in poreuze buizen aangelegd om op die manier het regenwater zoveel mogelijk ter plaatse terug in de ondergrond te infiltreren.
Uiteraard is er ook nog de nota om de inritten op openbaar domein aan te leggen met waterpasserende verharding. Deze werd echter uitgesteld door het college.
In enkele bemalingsvergunningen wordt als voorwaarde opgenomen dat het opgepompte water niet zomaar via de riolering mag afgevoerd worden, maar eventueel ter beschikking gesteld moet worden aan geïnteresseerde watergebruikers of eventueel lozen in een waterloop om op die manier terug te infiltreren", gaf schepen Vanhees nog mee.
"Een premie uitreiken voor het ontharden van tuinen is niet voorzien deze legislatuur. We hebben niet direct de intentie om foutief gedrag op dit vlak te gaan belonen ook al erkennen we dat er heel wat verhardingen nog stammen uit het verleden. We zullen deze legislatuur wel trachten hierin te sensibiliseren. Het is inderdaad wel zo dat burgers individueel hun steentje kunnen bijdragen door net niet te kiezen voor stenen. Neerslag die op een verharde ondergrond zoals beton of klinkers valt, infiltreert immers niet in de bodem zoals al zo vaak gezegd. Zo kan een oprit perfect aangelegd worden met bijvoorbeeld grind of grasdallen. Als tuinpad kan je kiezen voor een mulchbedekking of houtspaanders. Deze zijn naast onderhoudsvriendelijk ook best mooi als uitzicht. Met een worteldoek eronder voorkom je ook het groeien van onkruid en de bodem blijft daarentegen wel waterdoorlatend. Wanneer deze toepassingen meer en meer gebruikt worden zal onze stad beter bestand tegen droogte en hitte. Zeker als dit in combinatie kan van groen aanplanting, want hoewel ene kiezel of stenentuin waterdoorlatend is, is dit niet de beste keuze tegen droogte en hitte. Kortom het komt er dus op aan samen minder te verharden", gaf
schepen van Milieu Tijs Lemmens (VOLUIT) nog mee.
"Bijkomend worden er in vergunningen frequent voorwaarden opgenomen om waterdoorlatende verhardingen te gebruiken voor opritten en toegangen. Ook is er een visiekader uitgewerkt m.b.t. ‘open carport in de bouwvrije tuinzones’. Onder bepaalde voorwaarden is het mogelijk om in de zijtuinzone (tegen de gevel van de woning) een carport (met mogelijkheid om er een beperkte gesloten berging aan te koppelen) te plaatsen, zodat deze niet in de tuinzone moeten voorzien worden. Op die manier worden ook lange opritten en extra toegangen vermeden", gaf
schepen Witters (CD&V) tot slot nog mee. De discussie over het plan gaat nog bijna eindeloos verder, tot ergernis van schepen Jean Vanhees.