Een nieuw jaar staat voor de deur en dat is vaak een jaar vol nieuwe uitdagingen. Op vlak van digitalisering bijvoorbeeld.
De
Beringse Digibank bewijst zijn nut en blijvende bijscholing is meer dan
nodig, voor jong en oud. En ook voor zelfstandigen zijn er obstakels op
de digitale snelweg, zo blijkt. Vaak is er een haat-liefde verhouding
met IT en alle aspecten daarrond. We gingen daarom ons licht eens
opsteken bij Luc Witters, zaakvoerder van Serjeus.
"Als we het hebben over IT, dan spreken we voornamelijk over deze 3 aspecten:
IT is eerst en vooral een technologisch verhaal, gericht naar infrastructuur, apparatuur en internetverbinding. Ten tweede is het een operationeel verhaal en dan gaat het om toepassingen en middelen ter ondersteuning van de activiteiten. En dan is er het luik van wettelijke verplichtingen, het voldoen aan de wetten zoals persoonsgegevensbescherming (= GDPR), bescherming tegen malafide praktijken (hacking, data-gijzeling, …) (= NIS2), verplichte digitale facturatie (= Peppol), respecteren auteursrechten (= Reprobel), een hele botermam dus", vertelt Witters.
En dan zien beginnende zelfstandigen of kleine ondernemingen vaak het bos door de bomen niet.
"Enerzijds is er een overaanbod van informatie, mogelijkheden en verwachtingen. Anderzijds kent de zelfstandig ondernemer zijn zaak wel, maar weet hij vaak niet welk de juiste IT-vragen hij moet stellen, hoe een product te evalueren of te implementeren, welke de geschikte producten (niet) zijn. Daarom is er nood aan een tussenpartij die kennis heeft van IT en die de noden van de zelfstandige weet te vertalen, vanuit het standpunt van de zelfstandige. Dat wil zeggen objectieve informatie verstrekken, raad geven, behoeden voor verkeerde keuze. Typische IT-bedrijven zijn vaak niet geïnteresseerd om te werken voor zelfstandigen en kleinere ondernemingen, enerzijds omdat er niet genoeg winstmarge te behalen valt, anderzijds ook omdat ze niet kunnen of willen ingaan op de nodige flexibiliteit van de zelfstandige ondernemer. Los daarvan is de aard van de onderneming vaak bijzonder. Voor boekhouding/logistiek/voorraadbeheer zijn er voldoende partijen te vinden, maar voor pakweg de administratie van een uitvaartbedrijf wordt dat al een heel ander verhaal. Of ook: hoe kunnen al de verschillende systemen met elkaar communiceren?
Het vinden van een goede IT-partner die zonder verborgen agenda de ondernemer bij staat is een ware uitdaging".
Hoe staat de zelfstandige ondernemer anno 2024 tegenover IT?
"Vanuit het perspectief van de zelfstandige ondernemer verschilt de visie t.a.v. IT onderling nogal veel: de ene maakt zich zorgen over veiligheid en (net) voldoende meekunnen, terwijl anderen echt de kaart van de digitale vooruitgang willen trekken, sneller kunnen inspelen op markttendenzen, hogere klantverwachtingen beantwoorden of een zeer specifiek clientèle aanspreken. Er bestaat geen algemeen profiel van 'de zelfstandige' op vlak van IT. Helaas zijn er ook nog heel wat ondernemers die het belang van IT nog niet inzien of waarvoor de drempel nog te hoog ligt, vaak vloeit dit voort vanuit een onbekend-is- onbemind verhaal of vanuit een zekere ‘angst’ of twijfel om het niet goed te begrijpen. Een IT-service verlener moet de taal van de ondernemer kunnen spreken, de onduidelijkheden opsporen en invullen en daarbij vertrouwen geven. In een sterk evoluerende maatschappij hebben ook de zelfstandige en kleine ondernemingen het recht op een betrouwbare en correcte ondersteuning inzake IT. Net zoals het hebben van een goede boekhouder kan ook het hebben van een goede IT-partner veel baat brengen bij de verdere ontwikkeling van de onderneming".
Hoe kan IT een antwoord zijn op de uitdagingen voor de zaak van de ondernemer?
"De kosten onder controle houden door het vereenvoudigen van processen en door digitalisatie van manuele of administratieve handelingen is een belangrijk aspect. Serviceverbetering en strategiebepaling zijn mogelijk door slim om te springen met beschikbare gegevens, die om te zetten naar waardevolle informatie en daarmee aan de slag gaan.
Het garanderen van de continuïteit van de werking zoals al nadenken over wat-als-scenario’s zoals “wat als” mijn laptop gestolen wordt of mijn gegevens niet voldoende beschermd worden, of mijn traditionele toepassing de groei van mijn zaak niet volgt.
En op het gebied van innovatie zoals AI, automatisering of cloudoplossingen zijn er nog uitdagingen", besluit Luc Witters.