Erik Gilissen (Vlaams Belang) deed een voorstel om de regel van
voorrang van rechts af te schaffen.
"Steeds meer lokale besturen schaffen de voorrang van rechts regel af op zoveel mogelijk kruispunten in hun gemeente.
In Glabbeek werd de voorrang van rechts regel in 2017 afgeschaft. Het aantal ongevallen daalde er van 48 naar 22. Dilbeek schrapte de regel in 2015 op straten die aanvoelen als een hoofdstraat; En ook gemeenten zoals Lubbeek, Gooik, Wervik, Tielt-WInge, Bekkevoort, Linter, Geel en Lede schrapten de voorrang van rechts regel. In nog veel meer andere gemeenten werd de voorrang van rechts op een aantal kruispunten geschrapt. In Halen is voorrang van rechts al jaar en dag systematisch niet meer in gebruik. "Zolang ik het mij kan herinneren, zijn hier geen kruispunten waar je voorrang van rechts hebt" stelt burgemeester Erik Van Roelen (CD&V) van Halen. Het is nu overal veiliger geworden klinkt het ook vaak bij de bevoegde schepen.
De daling van het aantal kruispunten met voorrang van rechts heeft dan ook een impact op de ongevallenstatistieken. In 2017 vergoedden de Belgische verzekeringsmaatschappijen nog schade bij 15.000 ongevallen wegens het niet naleven van de voorrang van rechts. In 2022 is dit cijfer gedaald naar 13.000 ongevallen. Dit volgens cijfers van Assuralia", stelt Gilissen.
"Het ene kruispunt is echter het andere niet. Er zullen zeker situaties zijn waar voorrang van rechts wel een gepaste regel is.
Dit voorstel heeft dan ook niet tot doel om de voorrang van rechts regel te schrappen op alle kruispunten in Beringen, maar wel om te onderzoeken op welke plaatsen we dit kunnen doen, en dan de nodige stappen te ondernemen om die kruispunten om te vormen naar kruispunten met een specifieke voorrangsregeling aangeduid met borden B1/B5 en B15(a tot g).
Om zo te komen tot een situatie waarbij voorrang van rechts de uitzondering zal zijn..
Bij wijze van voorbeeld noem ik enkele straten op waar deze wijziging de veiligheid kan verhogen : Plakettenberg, Schrikheidestraat, Tennisstraat, Havenlaan, Eygenweg, ... je kan nog heel wat gelijkaardige doorlopende straten vinden in Beringen, waar tal van zijstraten op aansluiten en die dus aanvoelen als een hoofdstraat. Ook voor fietsers kan deze aanpassing een verhoging van de veiligheid betekenen. Het doel is uiteraard het veiliger maken van het Beringse wegennet en het terugdringen van het aantal ongevallen", verteld het raadslid nog.
Het voorstel luidde: Het stadsbestuur vervangt, in overleg met de lokale politie, de voorrang van rechts regel door een specifieke voorrangsregel aangeduid met de hiervoor voorziene borden B1/B5 en B15(a tot g) op straten die aanvoelen als een hoofdstraat.
Jean Vanhees (CD&V) gaf antwoord: "Bij het opmaken van het snelheidsplan enkele jaren geleden, hebben we al het principe gehanteerd dat wegen die een verbinding vormen tussen woonkernen een regime van 70 km/uur zouden behouden en voorrang krijgen op de zijwegen. De woonstraten zijn toen allemaal naar 50 km/uur gegaan met voorrang van rechts.
Er zijn inderdaad straten die eruitzien als hoofdwegen ten opzichte van de zijstraten en waar nu een regime van 50 km/uur geldt. In overleg met de dienst Verkeer hebben we besloten om die niet zomaar om te vormen tot voorrangsweg. Immers zou dat zonder twijfel een verhoging van de werkelijke snelheid met zich meebrengen. En dat zou dan wel een heel negatief gevolg zijn.
Wat we wel kunnen meegeven, is dat we bij nieuwe ontwikkelingen of werken die uitgevoerd worden, zullen bekijken of er aanpassingen aan de voorrangsregeling kunnen doorgevoerd worden. Maar zoals het voorstel tot beslissing nu is opgesteld, kunnen we dit niet goedkeuren".
Kobe Snyers (Groen) had ook bedenkingen over dit voorstel. "De gemeenten waar de regel is afgeschaft, zijn relatief kleine gemeenten en niet te vergelijken met Beringen. Veel experten zijn het trouwens niet eens over het voordeel van het afschaffen van de regel van voorrang van rechts".
De stemming over dit punt werd niet gevraagd.