Het nieuwe vervoersplan van De Lijn dat begin volgend jaar in voege treedt, heeft al veel stof doen opwaaien.
Irfan Oztas (Groen) vroeg op de gemeenteraad meer uitleg. "Zijn er (gezien er zeer moeilijk een eenvoudig en volledig overzicht te verkrijgen is van alle wijzigingen) nog schrappingen van lijnen of haltes die in dit overzicht over het hoofd gezien worden? Waarom stemde de stad Beringen voor de goedkeuring van het nieuw openbaar vervoerplan als hier zoveel negatieve effecten mee samengaan? Zal de stad Beringen op enige manier extra acties ondernemen om ervoor te zorgen dat mensen die getroffen worden door dit nieuw openbaar vervoerplan niet in de kou blijven staan? Wat is de visie van het stadsbestuur op het openbaar vervoer in Beringen?", vroeg hij aan de raad.
Schepen van Verkeer Jean Vanhees (CD&V) mocht het uitleggen. "We hebben in de vervoersraad wel degelijk ons werk gedaan", zei Vanhees heftig om te beginnen.
"In Beringen verdwijnen er 6 haltes en 2 haltes op de Hasseltsesteenweg worden samengevoegd aangezien deze haltes zeer weinig worden gebruikt, die samengevoegde haltes zijn Motstraat en Muizenheide op de Hasseltsesteenweg.
"Geschrapte haltes:
Beringen: Schutterstraat, Koersel: Kegelveld; Beverlo: Melkerijstraat en Oosthamsesteenweg en Paal: Sint-Jorisstraat en Wilbroek. De burgers kunnen de wijzigingen raadplegen op de website van De Lijn. Daar zaten een aantal fouten die we hebben laten aanpassen. De wijzigingen worden ook opgenomen in het b-Magazine van januari, de route kan uitgestippeld worden via de routeplanner (App) en men kan gratis naar de Hoppincentrale bellen. In onze digibanken kunnen burgers ook terecht om meer info te verkrijgen.
Op plekken waar de vraag naar vast openbaar vervoer niet zo groot is of het gebied in een blinde vlek gelegen is, biedt flexvervoer een oplossing. Vanaf 6/01/2024 vervangen flexbussen op heel wat plaatsen de gekende belbussen waarvan de beschikbare uren ook worden uitgebreid. Op de flexbus gelden de vervoersbewijzen en tarieven van De Lijn".
De schepen gaf ook nog volgende info door:
Lijn Beringen-DiestLijn 7 Beringen-Diest, ontwikkeld door de vervoerregio Leuven, vertoont enkele veranderingen ten opzichte van het huidige netwerk. In deze regio werd bijvoorbeeld gekozen om de frequentie op zondag in het Hageland te verminderen ten gunste van investeringen in het netwerk, met VOM-flex als alternatief. Er wordt nog gekeken naar mogelijke oplossingen voor capaciteitsproblemen op de ochtendritten richting Diest. Vanaf januari zal het hele netwerk door De Lijn in de loop van 2024 verder gemonitord en aangepast worden. De Lijn geeft aan dat de eerste vier ochtendritten van lijn 7 momenteel een zeer lage bezetting hebben. Zowel de stad Beringen als de VVR Limburg blijven bij de VVR Leuven aandringen op een goede busverbinding van en naar Diest.
Lijn Tervant
Het klopt dat lijn 32 niet meer door Tervant zal rijden. Deze zal echter vervangen worden door lijn 329 (Tessenderlo-Paal-Beringen) en lijn 328 (Beringen-Koersel-Paal-Tessenderlo), die functioneel zijn en gericht op woon-werkverkeer en schooltijden.
Lijn 328 rijdt 's ochtends vanuit Tessenderlo kerk naar Tervant school via Hulst, Tessenderlo BEWEL en Paal. Via Koersel (Beringen-Mijn) reis je verder richting Beringen station. Elke woensdagmiddag en na schooluren op andere dagen neem je lijn 328 terug in de andere richting.
Lijn 329 rijdt vanuit Beringen Bogaersveld naar Tervant School en vervolgens naar de Broedersschool en Campus Russelberg in Tessenderlo, met tussenstops in Paal-Dorp en Tessenderlo BEWEL. Deze lijn is ideaal voor reizen tussen Beringen en Tessenderlo tijdens de spits, op woensdagmiddagen en na schooluren op andere dagen. Bovendien biedt deze lijn in Beringen een makkelijke aansluiting op verschillende buslijnen en de L-trein van en naar Mol.
Voor andere tijden kan men in Tervant altijd gebruikmaken van de flexbussen.
Beperkt budget
"De Lijn heeft voor de gehele vervoerregio Limburg, wat overeenkomt met de volledige provincie Limburg, een beperkt budget gekregen. Met dit budget heeft men alle lijnen binnen de provincie beoordeeld. Dit betekent natuurlijk dat als er in een bepaalde gemeente een buslijn wordt ingevoerd, dit gecompenseerd moet worden in diezelfde of een andere gemeente. De Vervoerregio Limburg (VVR) heeft, gezien de beschikbare budgetten, getracht het netwerk te updaten. Echter, het is niet mogelijk om voor iedereen een ideale oplossing te bieden.
Ook in de huidige dienstregeling zijn er mensen die geen rechtstreekse bus hebben en een keer of meermaals dienen over te stappen. Het is onmogelijk om voor iedere reiziger een rechtstreekse bus naar zijn/haar bestemming te voorzien.
Het werken met de flexbussen is een nieuw gegeven waar de bevolking nog aan moet wennen, maar wel een meerwaarde in de gebieden waar de gewone bussen niet kunnen komen. Op deze manier blijven deze gebieden wel bereikbaar en kan men zo een verbinding maken met de kernnet-, aanvullende en functionele lijnen. De stad heeft getracht om zo min mogelijk wijzigingen door te voeren die in ons nadeel zijn. De stad Beringen wenst natuurlijk een heel uitgebreid en optimaal busvervoer voor elke reiziger.
Dit is op dit moment met de budgetten die De Lijn ter beschikking heeft niet mogelijk. Wij blijven werken, i.s.m. De Lijn, aan een duurzaam openbaar vervoer die voor iedere burger optimaal is", wist Vanhees nog te vertellen tot slot van de gemeenteraad.