Erik Gilissen (Vlaams Belang) stelde op de gemeenteraad een reeks vragen over de recente wateroverlast.
"In hoeverre is Beringen voorbereid op noodsituaties door wateroverlast? Hoe ernstig is het gevaar voor grote overstromingen in Beringen?
Welke delen/wijken van Beringen zijn het ergste bedreigd door wateroverlast? Welke acties zullen er ondernomen worden om de straten en woonzones in Beringen, die regelmatig te kampen krijgen met wateroverlast, te beschermen?
Wat bijvoorbeeld met de gebieden langsheen het Albertkanaal als de sluwdam in Luik het had begeven?
Op welke locaties, die in overstromingsgevoelig gebied of in een signaalgebied liggen, werden er de laatste jaren toch nog gebouwen vergund en opgetrokken?
Zal men, naar aanleiding van de recente gebeurtenissen, in de toekomst meer rekening houden met risico's op wateroverlast bij het vergunnen van bouwaanvragen?
Er moeten voldoende signaalgebieden voorzien worden die gevrijwaard blijven van bebouwing zodat ze in watersnoodsituaties als overstromingsgebied gebruikt kunnen worden. Hebben we in Beringen voldoende signaalgebieden die dus gevrijwaard worden van bebouwing?
Wat is het standpunt van het bestuur betreffende de noodmaatregel van minister Demir, die neerkomt op een absoluut bouwverbod zonder billijke vergoeding voor de hierdoor getroffen grondeigenaars? De hardwerkende Vlaming die met een waardeloos niet-bebouwbaar perceel achterblijft is met deze maatregel opnieuw het slachtoffer van het wanbeleid van de Vlaamse regering", vroeg Gilissen zich af.
Volgens
schepen van Ruimtelijke Ordening Witters (CD&V) is De Watertoets, een beoordeling die overheden moeten maken voor zij toestemming kunnen verlenen voor het verkavelen of bebouwen van gronden, een noodzakelijk instrument voor de stad Beringen.
"De waterproblematiek kent verschillende invalspunten en valt in het snijvlak van verschillende stedelijke diensten, milieu, openbare werken maar ook bouwen, het verlenen van bouwvergunningen.
Eerst en vooral wil ik u wat bouwen betreft het wettelijk kader meegeven waarbinnen bouwaanvragen tegen het licht worden gehouden voor wat betreft deze waterproblematiek.
In kader van omgevingsvergunningsaanvragen (bouwaanvragen en verkavelingsaanvragen) dient er immers, in toepassing van het decreet betreffende het integraal waterbeleid (2003), een watertoets uitgevoerd te worden.
De watertoets is een instrument waarmee de overheid die beslist over een vergunning of plan inschat welke impact ervan is op het watersysteem.
In kader van de uitvoering van de watertoets bij omgevingsvergunningsaanvragen moet de overheid in bepaalde gevallen
(bij grote projecten of bij ligging in overstromingsgevoelig gebied of effectief risicogebied)
advies vragen aan de betrokken waterbeheerder (VMM, Schulenbroek of Provincie Limburg, afdeling Water)", zegt Witters.
Een groot gedeelte van het grondgebied van Beringen ligt in een overstromingsgevoelig gebied.
"Een beperkt gedeelte ligt in een risicozone voor overstromingen. Vooral bij ligging in een risicozone wordt bijzondere aandacht geschonken aan de watertoets."
De risicozones voor overstromingen, die gelegen zijn in woongebied - en waar bebouwing mogelijk is- , zijn vooral de volgende 7 gebieden:
Gebied ter hoogte van de Gelegracht (tussen Buitingstraat en Zandbergstraat), gebied aan de Ulfortstraat, gebied aan Groenhoekstraat, gebied aan Oosthamsesteenweg ter hoogte van beek, gebied aan Brulmolenstraat, gebied Vurtense Schansstraat – Laakstraat – Molendijk en gebied aan de Sportlaan.