(door Gert Cuppens)De grote klimaatconferentie COP28 is nog niet zo lang geleden geëindigd. Wat daar het meeste aandacht trok, was de discussie over hoe men zo snel mogelijk het gebruik van fossiele brandstoffen kon beëindigen. En het spreekt voor zich dat openbaar vervoer en elektrische treinen daarin een hoofdrol spelen.
Samen met mij zijn er heel wat pendelaars die dagelijks de trein nemen om naar het werk te gaan. Dat betekent dan ook heel wat auto’s minder in het verkeer. Maar het spoort niet altijd even vlot. Maandagmorgen 11 december neem ik de eerste trein. Ik kijk de app van de NMBS na voor ik thuis vertrek om zeker te zijn dat de trein ook effectief in Hamont vertrekt. Maar aangekomen aan het station is er geen trein te zien. En dan meldt de app dat er geen trein rijdt tussen Hamont en Mol. Gelukkig ben ik met de wagen en ik rijd dan maar door naar Mol.
Ik heb me al eerder de bedenking gemaakt of ik niet met de fiets naar het station zou rijden, want de afstand is perfect met de fiets te doen. Maar gelet op de wispelturigheid van de NMBS is dat een groot risico. Als ik pas in het station lees dat de trein in Neerpelt of Mol vertrekt in plaats van Hamont, heb ik niet meer de tijd om met de fiets naar die andere stations rijden om de trein nog te halen.
Ik had maandag nog het geluk op tijd te zijn voor de trein in Mol met een marge van 2 minuten. Fred van Lommel had hetzelfde geluk. En dan horen we van de treinbegeleidster wat de oorzaak is dat er geen rit was tussen Hamont en Mol. De trein met drie wagons geraakte niet opgestart. Een wagon minder lukte evenmin. Uiteindelijk kregen ze de dieseltrein met 1 wagon wel aan de praat. Maar toen was het al drie kwartier verder en dus was er geen tijd meer om naar Hamont te rijden. Zonder fossiele brandstoffen hadden we niet met de wagen naar Mol kunnen rijden en was er ook geen treinrit naar Antwerpen geweest.
Daags nadien was de situatie omgekeerd : de trein reed wel van Hamont naar Mol maar ook niet verder. Het was een uur wachten tot de werken in Herentals gedaan waren en het treinverkeer terug werd opgestart. In afwachting waren er pendelaars die een taxi belden en met fossiele brandstoffen hun reis verder zetten.
Er zal nog heel wat mogen verbeterd worden vooraleer we het gebruik van fossiele brandstoffen sterk kunnen reduceren...
Gert CUPPENS