Doorgaans rijdt de allereerste trein in Hamont stipt, maar maandag liep het toch heel anders. In Mol bleef de trein veel langer staan dan gewoonlijk. En dan weet je al dat er onderweg een hindernis is opgedoken. De werken aan de brug over het kanaal in Herentals waren danig uitgelopen en de brug kon nog niet vrijgegeven worden. In Mol werd er meegedeeld dat de trein niet verder zou rijden dan Herentals. Eenmaal in Herentals aangekomen, kwam de mededeling dat we toch verder zouden mogen. Hoopvol begonnen we aan de rit naar Lier maar al heel snel stopte de trein opnieuw. Toen werd gemeld dat de trein toch in Herentals zou blijven en reden we in achteruit weer naar het station. Daar was het wachten op een andere trein. En op het signaal om als allereerste trein over de brug te mogen rijden na het voltooien van de werken. Het resultaat was dat ik anderhalf uur later op kantoor kwam dan gewoonlijk. En met mij vele andere pendelaars.
Ik weet natuurlijk niet hoe het komt dat de werken zo zijn uitgelopen dat de hele ochtendspits in het honderd is gelopen. Iedere projectplanning kan uitlopen. Vraag is wel of er voldoende marge in de planning was ingebouwd. Heeft men met alle betrokkenen het werk en bijbehorende risico’s doorgenomen om tot een goede planning te komen? En was er een plan B dat in actie trad als de oplevering te veel uitliep? Als de interne communicatie van de NMBS even goed is als de communicatie met hun klanten, dan heb ik zo mijn twijfels over de degelijkheid van de planning.
Deze avond was er weer een staaltje van die NMBS-communicatie. Door een kabeldiefstal in Lier verliep het treinverkeer met de nodige moeite. Ik nam de trein richting Mol en de treinbegeleider meldde dat de trein uitzonderlijk niet in Boechout zou stoppen. Pendelaars konden best de bus nemen. Uiteindelijk zijn we toch in Boechout gestopt. Er zijn dus pendelaars die extra tijd verloren hebben in de bus, terwijl dat niet nodig was.
De NMBS geeft eerder het idee van een pioniersbedrijf dat treinen laat rijden in het wilde westen, dan een modern bedrijf dat in alle omstandigheden zijn klanten binnen een aanvaardbare tijd op hun bestemming brengt.
Gert CUPPENS