De verlaging van de maximumsnelheid op het traject van het centrum, over de Leopoldlaan, Lutlommel en Leuken tot in de Barrier tot 50 km/uur heeft de afgelopen weken al heel wat inkt doen vloeien, zeker
ook op de sociale media. De bewoners van de Leopoldlaan hadden in ieder geval al een enquête gedaan waarin deze verlaging expliciet bepleit werd.
Vanavond stelde Carine Creemers (Samen Vooruit) tijdens de gemeenteraad dat haar fractie erg verbaasd was om uit de pers te moeten vernemen dat de snelheid op dit volledige traject wordt aangepast naar 50km/u. “Vele Lommelaars uitten al hun
onbegrip en terecht. Uiteraard is onze fractie tegen snelheidsduivels maar die pak je best op een andere manier aan en uiteraard zijn wij voor verkeersveiligheid en net daarom vinden wij de huidige snelheid van 70 op deze verbindingsweg logisch. Want vandaag rijd je in Lommel 30 in een schoolomgeving, 50 in een woonstraat en 70 op verbindingswegen tussen de verschillende wijken. Van die duidelijkheid stapt men nu van af. Erger nog, chauffeurs zouden voor de kortste weg kunnen kiezen en door woonstraten als de Kloosterstraat, Septakkers,... gaan rijden die geen apart fietspad hebben”.
Schepen Loots (CD&V) was verbaasd over de 70 km/uur die Carine Creemers aanhaalde. “Er wordt heel veel gebruik gemaakt door schoolgaande jeugd van deze straten. De mensen die de petitie georganiseerd hebben, hebben dat met een (goede) reden gedaan. Het studiebureau heeft dit duidelijk onderzocht en had het over geluidsoverlast van zwaar verkeer, tekort aan veilige oversteekplaatsen, een verwarrende situatie met afwisselend 70 en 50 km/uur, …" Zij had ook een berekening gemaakt over het aantal minuten dat er verloren zou worden: amper 90 seconden van Kerkplein tot Barrier wanneer je van 70 naar 50 km/uur gaat. Het gaat hier trouwens amper om 4,5 kilometer. De schepen bleef dan ook bij de beslissing van het schepencollege omdat dit de allerbeste én veiligste oplossing is voor deze weg. Zij kon het ook niet appreciëren dat het gemeenteraadslid beweerde dat de andere omliggende straten de dupe zouden worden van deze beslissing. “Zijn we over één nacht ijs gegaan: neen. Moest de beslissing snel gaan: ja, want we zaten nu met die werken van Aquafin.” De schepen vervolgde haar pleidooi: "Verder zou ik nogmaals willen benadrukken dat in het kader van de
verkeersveilige schoolomgeving en verkeersveilige schoolroutes deze
straat voor vele overstekende schoolkinderen, fietsers en voetgangers
elke dag een hele barrière vormt. Er zijn meer dan 17 oversteekplaatsen of
kruispunten op dit tracé. Gezien de werken in de Leuken hebben we ook meteen werk gemaakt van de aanpassing van het kruispunt Leuken-Schamprood-Dwarsstraat dat dan binnen deze werken gerealiseerd kan worden. Zowel de Leopoldlaan, als Lutlommel als Leuken blijft de meest rechtstreekse en korte verbinding tussen het centrum en de Barrier. Het is een beslissing in het kader van een verhoogde verkeersveiligheid, naar een meer kwalitatieve leefomgeving. De petitie die we hebben mogen ontvangen van de bewoners van de Leopoldlaan heeft wel degelijk zijn waarde, dit is een duidelijk teken van de rechtstreekse betrokkenen in deze straten."
Raadslid Van Limbergen (PVDA) stelde dat de eerder vernoemde
enquête niet uit de lucht kwam vallen en kon zich alleen maar voor de volle 100% akkoord verklaren met deze beslissing. Ook Karel Wieërs (N-VA) was heel opgetogen over deze maatregel.
Daarna had ook Kris Verduyckt (Samen Vooruit) nog enkele bemerkingen over
de participatie (die er volgens hem niet was) en over het verwijt dat de vorige meerderheid niet voldoende aan verkeersveiligheid zou gedaan hebben, wat absoluut niet zo was volgens hem. Ook had hij het over de geluidsoverlast en stelde zich de vraag of daar een verschil zou zijn tussen 50 en 70. En hij eindigde met te stellen dat er toch wel gevolgen zullen zijn voor sluipverkeer in de omliggende straten. “
Verkeer is als water, het volgt de kortste weg” was zijn slotzin.
Dag Indenhoek (Voor3920Lommel) vroeg zich af of het niet veel beter ware geweest om de ‘hoogvliegers’ die meer dan 70 reden in eerste instantie aan te pakken, want uiteindelijk zijn zij het die verantwoordelijk zijn voor de overlast.
Burgemeester Nijs (CD&V) drukte als allerlaatste in dit punt ook nog zijn absolute tevredenheid uit over deze moedige beslissing, ondanks het feit dat hij besefte dat dit zeker
géén populaire maatregel is.