Tijdens de gemeenteraad gisterenavond werd definitief groen licht gegeven voor de
aankoop van de handelspanden Vryheyt 4A, 4B en 4C in functie van de uitbreiding van het Glazen Huis, recht er tegenover, in totaal voor
450.000 euro. Burgemeester Bob Nijs (CD&V) vond dit een strategisch goede keuze om het GlazenHuis verder te kunnen ontwikkelen. Rita Phlippo (Samen-sp.a) kon zich in de aankoop vinden, maar had het over niet voorziene kosten in het budget voor aanpassingen van de gebouwen, en ook de invulling met personeel leek haar naar budgettering moeilijk te worden. De burgemeester beaamde dat er inderdaad moet gezocht worden naar extra budgetten, en hij hoopte op eventuele
subsidie vanwege het kabinet van minister Demir. Ook schepen Karel Wieërs (N-VA) benadrukte het belang van deze aankoop.
Daarna was het tijd voor de extra agendapunten vanwege de oppositie. Kris Verduyckt (Samen-sp.a) beet de spits af met een punt i.v.m. de
veilige schoolomgeving BALU: omdat de verkeerslichten op de Lutlommelkiezel al een hele tijd defect zijn, wenste hij graag de volledige verkeersveiligheid van die school eens te bespreken. “In de planning is er immers ook een belangrijke en rechtstreekse (fiets)
doorsteek vanuit de Plataanstraat naar de school (waarvoor in het verleden grond werd aangekocht). Die doorsteek zorgt er voor dat heel wat kinderen niet langer langs de Lutlommelse kiezel zouden moeten komen. In een dossier rond trage wegen staat die als niet prioritair aangeduid. Daar had Samen-sp.a graag meer over geweten”, stelde het oppositielid. Schepen Sophie Loots (CD&V) antwoordde dat zowel de firma Siemens als de elektriciens van de stad de verkeerslichten hebben nagekeken en vastgesteld dat de sturing dient vervangen te worden en dat dit
enige tijd in beslag zal nemen. De verkeerslichten werden permanent op knipperend gezet. Er werd bijkomende signalisatie geplaatst en gecommuniceerd dat autobestuurders verplicht zijn om voetgangers aan het zebrapad te laten oversteken (zoals de wegcode voorschrijft). Er werd een seingever voorzien ter hoogte van de verkeerslichten gedurende de schoolspits – dit tot de lichten hersteld zijn. Wat betreft de doorsteek Plataanstraat wist de schepen dat dit bekeken zal worden in het kader van de volledige schoolsite. Het verbeteren van de verkeersveiligheid in deze (en alle andere schoolomgevingen) maakt deel uit van het
project veilige schoolomgevingen en schoolroutes. De inventarisatie van alle knelpunten werd reeds uitgevoerd. Het studiebureau heeft ondertussen alle schoolomgevingen geanalyseerd en heeft een prioriteitenlijst opgesteld. Dit wordt kortelings met de scholen besproken.
Daarna was het de beurt aan Rina Ven (Samen-sp.a) over de
Verkeerssituatie de Hutten: Naar aanleiding van een verkeersongeval in oktober kwam opnieuw de installatie van een tractorsluis op de grens met NL in De Hutten ter sprake. De schepen reageerde toen door te zeggen dat ze met de bewoners willen meedenken over hun visie hieromtrent en een sluis in overweging wil nemen. We zijn een paar maanden verder en hadden graag geweten wat de visie nu is van het stadsbestuur? Het oppositielid had het ook over vooral het
gevaar van het vele sluipverkeer. Schepen Loots (CD&V) benadrukte dat het te maken had met het gegeven ‘corona’ en dat er in het verleden nooit sprake is geweest van een tractorsluis – maar ten gevolge van een tijdelijke maatregel in het kader van corona is dit op de agenda gekomen. Strikt genomen is dit dan ook
een landbouwweg bedoeld voor plaatselijk verkeer. Zij argumenteerde dat deze maatregel noodzakelijk was aangezien de grenzen bewaakt werden en deze grensovergang niet bewaakt was, dus de doorgang moest fysiek onmogelijk gemaakt worden. “Op vraag van het merendeel van de bewoners hebben we indertijd besloten om de tractorsluis op te heffen van zodra dit terug aan de orde was, tevens was de gemeente Bergeijk (en de boeren) ook voorstander om deze op te heffen.” De stad heeft toen geïnformeerd bij de bewoners en de gemeente Bergeijk en de voorkeur was toen zeer duidelijk om deze sluis op te heffen. Ondertussen is de visie van de enkele bewoners van In De Hutten gewijzigd en neigen deze meer naar het
herintroduceren van de tractorsluis. “We willen heel graag meedenken in deze gewijzigde visie van de bewoners. Dit uiteraard in overleg en mits verdere onderbouwing. Er zullen tellingen worden uitgevoerd om de (verkeersintensiteit) noodzaak van de tractorsluis te onderzoeken. Hiertoe wordt een verkeersteller opgehangen om inzicht te verkrijgen in het type weggebruikers en gelijktijdig een telslang geplaatst om de verkeersintensiteit en de spreiding van de verkeersstromen in kaart te brengen. Iedereen zal ook duidelijk geïnformeerd worden en kan bij de diensten terecht met vragen en opmerkingen”, beëindigde de schepen haar betoog.
Betreffende de situatie op het
industrieterrein in Kerkhoven kwam Rita Phlippo (Samen sp.a) tussen en zij vroeg naar de klachten van de afgelopen jaren over het kleinere industriegebied langs de Kerkhovensesteenweg. “Een aantal zaken werden reeds besproken en aangepakt maar wij vroegen ons af wat de actuele stand van zaken is rond die klachten, alsook rond de bedrijven (Agglorex, Polypreen, ...) die er gevestigd zijn”. Burgemeester Bob Nijs antwoordde dat de problemen inderdaad nog niet opgelost zijn, en er nog steeds klachten zijn, maar deze worden allemaal opgevolgd. Eventueel is voor Agglorex een mogelijkheid om hun activiteiten te verplaatsen naar Kristalpark III, en daar hebben ze wel oren naar, want er is momenteel een optie op een stuk grond aldaar tot/met februari. In hoeverre deze optie zal gelicht worden is voorlopig nog niet duidelijk.
De volgende in lijn was Walter Cremers (Samen-sp.a) over de
rustplaats van de bussen aan het Kerkplein: “Wij lezen dat het schepencollege een rustplaats wil inrichten voor bussen in de omgeving van het Kerkplein. Deze busplaats zou gelegen zijn aan de achterkant van de kerk (en dus bussen over het plein laten rijden). Na de aankondiging van de plaatsing van een vrij ruim buspaviljoen is dit opnieuw een ingreep die gevolgen heeft voor de beleving van het plein. Wij vragen ons af of dit de juiste aanpak is.” Schepen Loots (CD&V) antwoordde dat met de invoering van het nieuwe openbaar vervoerplan 2021 van de Vervoerregio Limburg (en de Vervoerregio Kempen) in 2022 De Lijn vraagt naar een rustplaats voor bussen aan het Kerkplein. De lijn die vanuit Mol naar Hamont rijdt, zal in de toekomst opgesplitst worden in twee lijnen waardoor er een eindpunt ontstaat ter hoogte van het Kerkplein in Lommel. Het schepencollege was zeker géén vragende partij voor de inrichting van deze rustplaats en heeft verschillende alternatieven voorgelegd aan De Lijn, zoals verder rijden naar het Station en daar de reeds beschikbare ruimte gebruiken of een rustplaats op het Michiel Jansplein. Er werden op vraag van het schepencollege verschillende simulaties uitgevoerd door De Lijn, maar deze alternatieven blijken voor De Lijn
niet inpasbaar in de voorziene dienstregeling of zijn niet uitvoerbaar zonder zware herinrichtingen. Vandaar dat er momenteel geopteerd is om deze rustplaats aan het Kerkplein te voorzien. Na de realisatie van de Rondweg en de daarbij horende verkeerssituatie zal er zeker nog op geanticipeerd worden op deze rustplaats.
Sooi Van Limbergen (PvdA) kwam tussen i.v.m. de
gehandicaptenparking aan het politiekantoor. Hier is er namelijk géén, terwijl het kantoor toch een essentieel gebouw is. Hij hoopte dan ook dat deze parkeerplaats er snel zou komen, en dat deze ook zou worden uitgerust op de wettelijke manier, net zoals de overige gehandicaptenparkings, die ook niet reglementair aangegeven zijn. Schepen Loots beloofde dit na te kijken maar benadrukte ook dat de signalisatie nog niet volledig in orde is, en nog bijgewerkt zal worden. De gehandicaptenparkings in de Vreyshorring en het Hertog Janplein zijn volgens de schepen dicht genoeg bij het politiekantoor, maar Sooi benadrukte toch dat wettelijk gezien er één nodig is binnen de 25 meter van de ingang van het kantoor.
De laatste twee punten waren voor Dag Indenhoek voor ‘Voor3920Lommel’. Hij had het o.a. over de diepe goot en het slechte zicht bij de
uitrit van de Singel en McDonalds via de Stationsstraat. “Wat kan de stad hier aan doen?” was zijn vraag. Schepen Loots benadrukte dat het om een private uitrit gaat, en het enige wat de stad kan doen is de beheerder van dit terrein op deze zaken wijzen en hopen dat zij dan hun verantwoordelijkheid nemen.
Het allerlaatste punt handelde over
De Soeverein als vaccinatiecentrum, en ook hieromtrent kwam Dag Indenhoek tussen. Er zouden vier vaccinatielijnen komen, ca. 1.000 personen per dag. Hij had graag enige extra info, zeker ook betreffende de mobiliteit. Burgemeester Bob Nijs schetste dat er veel hulp komt van de Eerstelijnszorg, en ook stelde hij dat 1.000 mensen op 14 uur toch niet zó druk is. Maar er wordt wel degelijk nagedacht over een mobiliteitsplan. Zo zullen er enkele straten rondom éénrichtingsstraten worden. Er komen ook extra fietsstallingen voor 100 fietsen aan de ingang, er wordt ook overlegd met De Lijn om zo dicht mogelijk bij de ingang van De Soeverein te stoppen. En ook met de mindermobielencentrale wordt er al onderhandeld. Ook over de vrijwilligers wordt al serieus nagedacht, het zal een hele operatie worden, maar de komende weken zal hier zeker verder gecommuniceerd worden. En zo eindigde deze januarizitting van de gemeenteraad, voor één keer ook eens redelijk op tijd, nl. rond 23.00 uur…
(Foto Luc Beysen)