Tijdens de laatste gemeenteraad van dit kalenderjaar, afgelopen dinsdag, was er naast veel aandacht voor de aanpassing van de meerjarenplanning én de crisis in de kinderopvang, ook veel te doen over de
delegatie van het personeelsbeleid én mobiliteit van de gemeenteraad naar het schepencollege. Het standpunt van Samen/Vooruit brachten we al eerder in hun
persmededeling vooraf, en ook tijdens de zitting kwam de oppositie hieromtrent terug, daarin bijgetreden door Sooi Van Limbergen (PVDA). De meerderheid was erg
verbolgen over het taalgebruik vanwege de oppositie, want ‘achterkamerpolitiek’ ging volgens de burgemeester én een aantal schepenen heel wat bruggen te ver. Burgemeester Bob Nijs (CD&V) benadrukte ook dat zowat alle besturen waar Vooruit in de meerderheid zit (met uitzondering van Wellen) op dezelfde manier werken.
In haar antwoord op de verwijten vanwege Samen/Vooruit stelde schepen Sophie Loots (CD&V): “We zitten in een snel veranderende samenleving waarbij we
snel moeten kunnen schakelen en dat is niet anders inzake mobiliteit, het is van belang adequaat op gewijzigde verkeerssituaties in te kunnen spelen en aanpassingen te kunnen doorvoeren. Dat is de reden waarom wij deze bevoegdheid willen delegeren aan het college van burgemeester en schepenen”. Tevens ontkrachtte ze dat er géén visie zou zijn vanwege dit bestuur, integendeel stelde de schepen, “er wordt momenteel hard gewerkt aan een
globaal mobiliteitsplan”. Zij benadrukte ook dat de oppositie net blij zou moeten zijn dat er geen fragmentarische reglementen meer op de gemeenteraad komen, en dat deze behandeld worden op het College. “Voorbeelden waarbij er snel moet ingespeeld worden op gewijzigde verkeerssituatie zijn er voldoende, zoals de uitrol van laadpalen op het openbaar domein (we verwachten hier een 50-tal aanvragen in 2023). Daarnaast zijn we nu +/- 50 aanvullende reglementen aan het voorbereiden die we in januari/februari gaan agenderen. Dit zijn rechtzettingen uit het verleden. En bij wegeniswerken moeten aanwezige verkeersborden soms verwijderd, soms moeten er bijgeplaatst worden, dit is dus
géén fragmentarisch mobiliteitsbeleid. Als men goed oplet, weet men dat er tevens vele rechtszettingen zijn en getuigt jullie tussenkomst van weinig zelfkennis en negeren van de werkelijkheid.” Ook raadslid Van Limbergen (PVDA) stelde dat het college géén openbare discussie is, en vond deze overheveling van bevoegdheden nogal ‘slapjes’, en hij stelde “dit is géén manier van openheid en transparantie”.
Verder werd tijdens deze gemeenteraad ook nog het ‘
Subsidiereglement voor ondersteuningsmaatregelen aan de verenigingen’ unaniem goedgekeurd, net zoals een budgetwijziging i.v.m. de aanpassing van de nieuwe locatie voor het parochiaal centrum in de Heerdgang ten bedrage van 42.000 euro en 6.440 euro voor de huur.
Over de werken aan Lutlommel VV werd
een dading beslist inzake de stopzetting van de opdracht van het landmeetkundig bureau. En ook werden een aantal nieuwe straatnamen definitief goedgekeurd. Het ging hier over
Hoevenpark (parkgebied project Einderpad-Don Boscostraat),
Tiendenklamp (insteek vanuit Don Boscostraat zelfde project),
Kapittelhoeven (insteek vanuit Einderpad, zelfde project) en tot slot
Seppershoef (GRUP In ’t Ven, insteek Koningsstraat).
(JB)