Tijdens de gemeenteraad van vandaag werden ook heel wat mondelinge vragen gesteld vanuit de oppositiebanken.
Raadslid Rina Alen (N-VA) kaartte een opmerkelijke ongelijkheid aan. In tal van Vlaamse gemeenten wordt de zogeheten ‘gele doos’ gratis aangeboden aan inwoners, terwijl Lommelaars er tot voor kort 5 euro voor moesten betalen. De doos, die levensreddende informatie bevat, zoals een overzicht van medicatie, een kopie van het identiteitsbewijs en contactgegevens van familie of huisarts, kan van cruciaal belang zijn bij medische noodgevallen.
Schepen Katrien Cools (CD&V) verduidelijkte het verloop van het project in Lommel en stelde dat bij de woonzorgcentra in Lommel de gele dozen gratis aangeboden worden aan bewoners van de assistentiewoningen. Andere inwoners konden ze verkrijgen tegen kostprijs, maar die verkoop is inmiddels tijdelijk stopgezet. Schepen Cools gaf aan dat er voorbereidingen bezig zijn om het project opnieuw op te starten, maar dan goed ingebed en in samenwerking met partners, zoals apothekers. Er wordt door het stadsbestuur ook bekeken om dit op te nemen in het meerjarenplan, zodat er structureel middelen kunnen voorzien worden en het project breed uitgerold kan worden. Rina Alen toonde zich tevreden met de bereidheid van het stadsbestuur, maar drong wel aan op spoed.
Raadslid Rina Alen (N-VA) trok ook aan de alarmbel over de
aanhoudende leegstand in het Lommelse handelscentrum. Volgens de laatste cijfers staat meer dan één op vijf handelspanden in het kernwinkelgebied leeg. Het stadsbestuur kondigde een grondige evaluatie én toekomstgericht overleg met handelaars, eigenaars en andere partners aan.
Volgens schepen van lokale economie Peter Vanderkrieken (CD&V) zijn er meerdere oorzaken, maar twee springen eruit: de exponentiële groei van e-commerce en de huurprijs van winkelpanden.
Sinds 2017 biedt de stad verschillende subsidies aan om leegstand tegen te gaan en ondernemers aan te moedigen. De schepen erkent dat de impact van die subsidies tot nu toe “eerder bescheiden” is gebleven en stelt bezig te zijn met een evaluatie van de bestaande reglementen.
Ook zal binnenkort een denkdag georganiseerd worden met alle betrokken partijen over hoe het centrum weer bruisend kan worden.
Karel Wieërs (N-VA) benadrukte dat Lommel moet blijven geloven in de mogelijkheden van haar centrum en gaf voorbeelden aan van steden waar het wél goed lukt. Daar waar raadslid Ersin Kemaldar (Samen Vooruit) stelde harder te moeten werken aan de merkidentiteit van de stad.
Nog een bezorgdheid van raadslid Rina Alen (N-VA) was de
nieuwe verkeerscode die er vanaf 1 september 2026 aankomt. Zij vroeg naar de impact van deze hervorming op Lommel.
Volgens schepen Luc Ooms (CD&V) is het stadsbestuur voorbereid en wordt er gewerkt aan een gefaseerde en haalbare implementatie.
De hervorming houdt ook een volledige herziening van het verkeersbordenarsenaal in. Dit betekent dat alle steden en gemeenten op termijn hun borden zullen moeten aanpassen, vervangen of aanvullen. "Maar we hebben gelukkig tijd tot 1 januari 2045 om de verkeerssignalisatie volledig in lijn te brengen met de nieuwe regels", aldus Ooms.
De
IJzeren Rijn, de historische spoorverbinding tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied via Limburg, blijft stof doen opwaaien. Tijdens de gemeenteraad riep gemeenteraadslid Karel Wieërs (N-VA) het stadsbestuur op om zich duidelijk uit te spreken over het project, nu het na jaren opnieuw op de politieke radar verschijnt bij monde van de Vlaamse minister van Mobiliteit. Burgemeester Bob Nijs (CD&V) bevestigde dat Lommel het project steunt, maar wél onder duidelijke voorwaarden om niet alleen de lasten te dragen maar ook te kunnen meeprofiteren van de economische meerwaarde die dit project met zich meebrengt.
Een tweede belangrijk punt is de ondertunneling van het spoor aan Kattenbos, een project dat deel moet uitmaken van de bredere plannen, zeker als de spoorlijn geheractiveerd wordt.
De tussenkomst van Karel Wieërs kreeg ook bijval van andere raadsleden. Kris Verduyckt (Samen Vooruit) benadrukte dat niet alleen de IJzeren Rijn, maar ook de verbinding tussen Hamont-Achel en Weert belangrijk is voor de regio.
Het al jaren aanslepende dossier rond recreatiedomein het
Parelstrand kwam ook opnieuw ter sprake. Raadslid Karel Wieërs (N-VA) uitte scherpe kritiek op het gebrek aan handhaving en stelde dat de stad al lang had moeten optreden tegen de uitbater, de Oostappen Groep. Volgens burgemeester Bob Nijs (CD&V) ligt een proces-verbaal klaar, maar wordt er eerst nog gepoogd tot een oplossing te komen via overleg met de Oostappen Groep en Fedasil.
Volgens Karel Wieërs is de tijd van afwachten ruim voorbij en moet het stadsbestuur nu de regels handhaven. Voor hem is de maat vol.
Dan volgde een stevig debat over de
leefomstandigheden van arbeidsmigranten in een voormalig rendez-voushotel op de Kolonie. Aanleiding was een recent brandincident waarbij bleek dat 21 arbeidsmigranten in het pand verbleven onder slechte en onveilige omstandigheden. Raadsleden Karel Wieërs (N-VA) en Ersin Kemaldar (Samen Vooruit) stelden kritische vragen over het beleid van de stad en het gebrek aan opvolging.
Burgemeester Bob Nijs erkende de ernst van de situatie en legde uit welke stappen er al genomen zijn.
Opmerkelijk is dat het gebouw niet officieel als leegstaand geregistreerd stond. Wel stond het op de zogenaamde 'vermoedenslijst voor kamerbewoning'. "Bij gebrek aan een officiële domiciliëring kwam het pand eerst op de leegstandslijst,” legde burgemeester Nijs uit. “Maar na reactie van de eigenaar, die stelde dat het ging om een vakantiewoning, werd het dossier verschoven naar de lijst met vermoedens van kamerbewoning, waar momenteel zo'n 85 woningen opstaan. We hebben intussen opnieuw werk gemaakt van doorgedreven controle en zijn vastberaden om dit op te volgen.”
Karel Wieërs (N-VA) reageerde scherp en laakte, ook hier, het gebrek aan handhaving.
Ook Ersin Kemaldar (Samen Vooruit) wees erop deze arbeidsmigranten niet alleen te beschermen tegen uitbuiting, maar ook de veiligheid en leefbaarheid van de buurten te bewaken. Hij stelde voor om nauwer samen te werken met immokantoren, projectontwikkelaars en huisvestingsmaatschappijen, om vroegtijdig problemen te detecteren. Ook pleitte hij voor betere communicatie naar de buurtbewoners en een laagdrempelig meldpunt voor vermoedelijke misbruiken. Ook burgemeester Bob Nijs riep op tot burgerzin en samenwerking, en vermoedelijke problemen te melden. "Inwoners weten vaak wel wat er gaande is. Alleen als signalen doorgegeven worden kunnen we gericht optreden”, aldus Nijs.
Raadslid Carine Creemers (Samen Vooruit) trok aan de alarmbel over het
tekort aan snelladers om de Lommelaren, bezoekers, toeristen en bedrijven vlot te kunnen bedienen. Terwijl het aantal elektrische voertuigen in sneltempo toeneemt, blijft het aantal laadpunten in de stad ver achter. Lommel moet klaargemaakt worden voor morgen.
Schepen Luc Ooms (CD&V) stelde dat er tegen eind dit jaar 37 gewone (openbare) laadpalen in Lommel zullen zijn en 12 privé-superchargers: 4 bij de Alma en 8 bij de Singel. De voorgestelde locaties voor openbare superchargers werden afgekeurd.
Raadslid Stefanie Lieben (Samen Vooruit) bracht tot slot het
inschrijvingssysteem van de stedelijke Kinderclub onder de aandacht. Ze stelde dat heel wat ouders het huidige systeem als onduidelijk, omslachtig en stressvol ervaren, en onmogelijk om hun kinderen in te schrijven. "De gebruiksvriendelijkheid van het systeem laat te wensen over, de kinderopvang moet toegankelijk en eerlijk zijn voor iedereen. We moeten hier dringend werk van maken.”
Schepen Katrien Cools (CD&V gaf aan dat er vooruitgang op komst is, maar dat het met kleine stapjes zal zijn. Het voorstel om het systeem te digitaliseren of te vereenvoudigen is in overweging genomen, mogelijk met hulp van externe softwareleveranciers of via een eigen stedelijk platform.