Eveneens tijdens de gemeenteraad gisterenavond werd het
nieuwe organogram van de stad ter goedkeuring voorgelegd. Het was de nieuwe Algemeen Directeur Iris Mulkens die zowel de missie, de visie en dienstverleningsmodel van de organisatie toelichtte, net zoals het nieuwe organogram en de rechtspersoonlijkheidsregeling van het personeel. O.a. had ze het over méér inzetten op het
werken op afspraak en ook zoveel mogelijk
digitaal gaan werken. Ze kondigde ook een snelbalie aan waar bv. zonder afspraak reispassen, identiteitskaarten e.d. kunnen afgehaald worden. Op basis van het dienstverleningsmodel werd ook een nieuwe structuur opgesteld, een nieuw organogram. “Dit heeft al een heel traject afgelegd dat ook via de vakbonden is gepasseerd”, stelde ze, “we gaan hier nu verder op twee sporen verder werken, waarbij er nieuwe sectormanagers en teammanagers komen”. Daarna stelde ze het volledige organogram voor waarbij alle diensten werden opgedeeld in sectoren Ruimte, Mens, Burgercontact en Organisatie.
Namens Samen/Vooruit kwam Rita Phlippo tussen: zij stelde dat het positief is dat de
burger centraal staat, maar ze waarschuwde wél dat het stadhuis een open huis moet blijven waar iedereen terecht kan. Over het organogram was ze niet zo erg opgetogen, aangezien het transitieteam de voorbije jaren toch héél wat inspanningen heeft geleverd, en het oppositielid merkte op “dat daar nu
niets van overblijft en er nu iets compleets anders, nieuw, voorligt”, “weinig respect voor de personeelsleden” noemde ze dit. Ook het financieel plaatje van dit alles leek haar niet berekend, en de aanwerving van meerdere extra mensen op A-niveau lijkt erg duur. Ze vroeg dan ook naar het financiële plaatje hiervan, zeker ook rekening houdende met de vorige maand door de schepen van financiën
aangekondigde meeruitgaven voor energie én voor personeel, omwille van de indexaanpassingen.
De algemeen directeur repliceerde dat er dus die snelbalie komt waarvoor geen afspraak dient gemaakt. Ze erkende dat er inderdaad een heel voortraject was met het transitieteam, en dat de uitgangspunten van wat vanavond voorlag wel degelijk
hieruit voortkomen. Zij stelde dat de huidige vlakke structuur niet werkbaar is en dat daarom die sectormanagers er moeten komen om te zorgen voor meer communicatie en samenwerking. “Er gaan ook een
tiental werkgroepen komen met telkens een 12 à 15 deelnemers, waardoor er een 150-tal personeelsleden nog degelijke inspraak kunnen hebben in de verdere concrete uitwerking van het gehele plan, toch een aanzienlijk aantal”. Wat het financiële plaatje betreft kon ze nog geen definitief antwoord geven, aangezien dit volgens haar afhankelijk zou zijn van het feit hoeveel huidige personeelsleden zouden doorgroeien naar de nieuwe functies, of dat die allemaal nieuw zouden moeten aangeworven worden.
Sooi Vanlimbergen (PVDA) had het over
téveel aandacht voor managers en hiërarchie, te weinig aandacht voor het ‘gewone’ personeelslid die zich toch ergens buitengesloten gaat voelen. En ook hij stelde zich vragen bij de financiële kant van de zaak, want, zo stelde hij “zelfs als er huidige personeelsleden doorgroeien, dan moeten die toch ook vervangen worden…”. Ook burgemeester Bob Nijs kwam tussen en kwam nog eens terug op het
arrest van de Raad van State van 2019 waarin gesteld werd dat het managementteam té beperkt was. Ook hij beaamde dat het onmogelijk is dat de algemeen directeur 30 leidinggevenden zou moeten aansturen. Hij vroeg ook duidelijk om deze nieuwe manier van werken
een kans te geven. En ook Jaak Theuws (CD&V) kwam in deze nog kort tussen door Iris Mulkens te feliciteren met het prachtige werk dat ze op deze korte tijd reeds gepresteerd had.
Tot slot hadden Kris Verduyckt en Walter Cremers (Samen/Vooruit) het over een “ongedekte cheque” die deze nieuwe structuur met zich zou meebrengen.