De Lommelse Annick Helsen is verhuisd naar Zuid-Afrika. Ze gaat ons van daaruit regelmatig laten weten waarom ze dat land zo aantrekkelijk vindt. En geeft soms ook vergelijkingen tussen Limburg en Zuid-Afrika, zoals vandaag.Limburg en Kaapstad, twee werelden apart, bieden elk een unieke rijervaring. Laten we eens kijken hoe het is om achter het stuur te kruipen in deze uiteenlopende regio's.
Het eerste dat je opvalt wanneer je op de straten rond Kaapstad rijdt, is dat ze aan de 'verkeerde' kant van de weg rijden. Met een beetje gezond verstand en een goede dosis concentratie, konden we al snel onze weg vinden te midden van deze 'omgekeerde' wereld.
Het rijden in Limburg en Zuid-Afrika verschilt als dag en nacht, maar er is een aspect van het Zuid-Afrikaanse verkeer dat bijzondere aandacht verdient: de taxibusjes rondom Kaapstad.
In Limburg is het rijden overwegend rustig en voorspelbaar, maar in de straten van Kaapstad voegen de taxibusjes een extra laag aan dynamiek toe. Deze kleurrijke busjes stoppen plotseling, slingeren van rijbaan naar rijbaan en lijken rode stoplichten te zien als niet meer dan suggesties.
De verkeersregels in Zuid-Afrika hebben hun eigen flair. De taxibusjes, hoe grillig ze ook mogen zijn, zijn de levenslijn van velen. Ze bieden een betaalbaar en vitaal alternatief voor het traditionele openbaar vervoer, en vormen zelfs een essentieel onderdeel van de lokale cultuur.
De unieke verkeersregels van Zuid-Afrika zijn ook het vermelden waard. Stopstrepen bij kruispunten zijn niet alleen decoratief; ze zijn een serieuze aangelegenheid. Wie als eerste stopt, mag ook als eerste weer vertrekken. Dit subtiele maar belangrijke verschil met de Europese normen moet snel worden begrepen om de chaos van het verkeer te beheersen. Wat betreft de volle witte lijn aan de zijkant van de rijbaan, in Limburg mag je deze niet overschrijden, anders riskeer je een boete. Op snelwegen wordt de ruimte achter deze volle witte lijn beschouwd als een pech- of vluchtstrook, te gebruiken in noodgevallen.
In Zuid-Afrika is het een 'gele' volle lijn maar met een totaal andere betekenis blijkbaar…
Hier wordt deze strook gebruikt voor langzaam rijdend verkeer dat op of over de gele lijn rijdt, zodat snellere auto's kunnen passeren
(eerste foto onder). Bestuurders knipperen als bedankje met hun richtingaanwijzers nadat ze zijn ingehaald. Maar het is belangrijk om op te letten, want er kunnen ook voetgangers en fietsers zijn, zelfs op de snelweg!
Sommige vrachtwagenchauffeurs doen niet mee aan deze 'hoffelijkheidsregel', maar geven dit duidelijk aan met een sticker '
No Yellow Line Driver’
(tweede foto onder).
Waarom zou een snelweg alleen voor auto's moeten zijn? Soms ben je te voet sneller op je bestemming. Maar niet alle voetgangers dragen felgekleurde of reflecterende kleding om goed zichtbaar te zijn.
En soms steken ze ineens over, om dan toch weer te twijfelen aangezien je net wat harder komt aanrijden dan ze hadden verwacht… extra alertheid van de bestuurders is dus heel belangrijk.
Wat betreft verkeersregels in Limburg, die worden over het algemeen strikt gevolgd. Rode stoplichten worden gerespecteerd en snelheidslimieten worden nageleefd. In Zuid-Afrika zijn de regels wat losser, met sommige chauffeurs die ze meer als suggesties zien.
Oh, en nog iets waar we aan moesten wennen: woon-werkverkeer, openbaar vervoer, ja, de taxi busjes zijn er, maar wie herinnert zich niet het liedje 'Ik heb m'n wagen volgeladen...'? Hier doen ze dat dus letterlijk, mensen die worden vervoerd op open trucks of in de laadruimte van een '
Bakkie' (foto boven).
Annick HELSEN