Huidig burgemeester Bob Nijs trekt de cd&v-lijst in Lommel, waarop in totaal 31 kandidaten staan. Op hun website
Doorgaanvoorlommel.be staan ze allen mooi opgelijst, 15 vrouwen, 16 mannen. De naam van hun website zegt voldoende, met Doorgaan voor Lommel willen ze het huidige beleid verder zetten. Het is een stad waar ze met z'n allen fier op kunnen zijn, zo opent Bob Nijs de programmabrochure. En ze steken hun ambities voor de toekomst niet onder stoelen of banken. Waarbij ze voor iedereen bereikbaar en toegankelijk moeten zijn, en een stad maken die helemaal klaar is voor de uitdagingen van (over)morgen.
Van de Kolonie tot Kerkhoven, iedereen moet zich er thuis voelen, in hun
programmabrochure (die op de website samengevat wordt maar dat in detail in de Lommelse bussen zal vallen) kunnen we volgende kernpunten vinden:
- de brochure begint met een omschrijving van de projecten die in Lommel gerealiseerd werden tijdens de voorbije legislatuur, met investeringen die het verschil maken in het dagelijks leven van mensen. Geen mega-projecten, maar doordachte initiatieven die de buurten leefbaarder en gezelliger maken, op maat van de Lommelaar.
- Iedereen moet zich vlot én veilig kunnen verplaatsen, daardoor wordt fors geïnvesteerd in wegen en fietspaden. Maar die bereikbaarheid moet doorgetrokken worden in de dienstverlening. Ook hier wordt opgesomd wat er al werd uitgevoerd, en wat er nog moet gerealiseerd worden.
- Grote plannen voor kleine Lommelaars, oftewel zorgen voor elk kind in de stad. Dat gaat van het ondersteunen van kinderdagverblijven en inzetten op nieuwe buitenschoolse kinderopvang met meer capaciteit. De nodige ruimte moet gegeven worden aan jeugdverenigingen om te groeien.
- Iedereen mee! Oftewel een 'inclusieve' samenleving, waar iedereen kansen en mogelijkheid krijgt om te groeien en gelukkig te zijn.
- Buurten versterken is een andere doelstelling, van de Kolonie tot Kerkhoven, van Stevensvennen tot Lommel-Barrier.
Wij stelden volgende vragen aan Bob Nijs, lijsttrekker van cd&v:
1. Wat is uw beleidsplan
Bob Nijs: De afgelopen zes jaar hebben we het allerbeste van onszelf gegeven om verder te bouwen aan een stad waar iedereen zich thuis voelt. Het werk is nog niet af, daar zijn we ons van bewust, maar de visie is wel bepaald en de lijnen zijn uitgezet. We willen hier graag verder aan werken, omdat we ervan overtuigd zijn dat de projecten die op tafel liggen goed zijn voor Lommel en voor Lommelse mensen.
We willen verder inzetten op een bereikbare stad.
Een stad die voor iedereen toegankelijk is en waar iedereen zich welkom voelt. Een stad met een vlotte en toegankelijke dienstverlening en een stad waar iedereen, ook onze kinderen, zich veilig en vlot kunnen verplaatsen.
- We werken de Rondweg af
- We gaan door voor veilige en leefbare woonstraten
- We zorgen voor de beste dienstverlening op maat van elke Lommelaar
- We gaan door voor een vlot en toegankelijk openbaar vervoer
- We gaan door voor vier mooie fietsboulevards
We willen verder inzetten op een ondersteunende stad.
Met een inclusief beleid, waar menselijkheid voorop staat, willen we mensen, verenigingen en ondernemingen ten volle ondersteunen.
Een stad moet hierin vooruitstrevend zijn, innovatief en inspirerend.
We werken aan een leeftijdsvriendelijke stad. Waar we ons samen jong kunnen voelen en waar je graag oud wil worden.
- Kwalitatieve kinderopvang die aansluit op de agenda van de ouders
- Hangar3920 als tweede thuis voor onze jongeren
- Toegankelijk vrijetijdsaanbod voor medioren en senioren
- Verder investeren in sportclubs en verenigingen
- Voor iedereen een passende job op fietsafstand
Ten slotte willen we verder investeren in onze buurten. Van de Kolonie tot Kerkhoven, van Stevensvennen tot Lommel-Barrier.
We zetten in op veilige woonstraten, nette buurten en pleinen en initiatieven die mensen verbinden.
We merken dat mensen het belangrijk vinden om groen te hebben in hun buurt en daarop willen we volop verder inzetten.
- Veilige buurten en betrokken wijkteams
- Een woonbonus als steun in de rug van Lommelse starters
- Een groene parkengordel rond onze stadskern
- Een ontmoetingsplek in elke buurt
- Nette straten en pleinen
cd&v heeft opnieuw een team van heel betrokken en inhoudelijk sterke mensen klaar staan, die vanuit een puur engagement hun schouders willen zetten onder dit project. Deze ploeg draagt alle troeven in zich om ook de volgende zes jaar het beleid van Lommel uit te tekenen. Dat doen we graag met én voor jou. Want het verhaal van Lommel, dat schrijven we samen.
2. Wat is voor u de topprioriteit in Lommel?
Bob Nijs: Een vlotte mobiliteit en een kwalitatieve kinderopvang.
Er werden nog vier bijkomende vragen geselecteerd uit de reacties van de Internetgazet-lezers:
Zal de Kerkstraat in het centrum ooit autovrij gemaakt worden?
Bob Nijs: Een winkel-wandel-boulevard maken van ons centrum is een droomscenario, maar op dit moment is onze winkelstraat hier niet klaar voor. We willen het centrum nog meer autoluw maken, door een bijkomend horecaplein te realiseren ter hoogte van Café Melchior. Zo weren we nog meer doorgaand verkeer uit het centrum.
Na de volledige afwerking van de Rondweg, die ons centrum op een vlotte en verkeersveilige manier ontsluit en anderzijds met de uitvoering van twee ondergrondse randparkings kunnen we in de toekomst mogelijk wel toewerken naar een autovrij centrum.
Deze randparkings zijn voorzien onder het project Mudhoven en aan het bouwproject naast Café de Kroon. Wij stellen voor om deze parkings te voorzien van 3u gratis parkeertijd en voorzien de uitvoering in de loop van de volgende drie jaar.
Op die manier willen we mensen motiveren om ondergronds te parkeren, zodat er bovengronds meer ruimte komt voor groen in plaats van blik.
We willen de lokale handel in ons centrum alle kansen geven, en dit is op dit moment niet verzoenbaar met een verkeersvrij centrum. Bovendien verdienen onze handelaars en investeerders ook duidelijkheid op dat vlak.
Hoe staan jullie tegenover alle wegenwerken, en het verbeteren van fietspaden en verkeersveiligheid in het algemeen?
Bob Nijs: De werken aan de Rondweg, de belangrijkste wegeniswerken van de laatste 30 jaar in onze stad, en de aanleg van negen veilige schoolomgevingen hebben heel wat impact gehad op het verkeer. We zijn ons ervan bewust dat we het geduld van de Lommelaar hiermee op de proef gesteld hebben, maar dat geduld wordt stilaan beloond.
De Rondweg is de belangrijkste ontsluitingsweg van het centrum. Door een no-nonsense aanpak zijn we erin geslaagd om het project eindelijk te realiseren. Binnenkort is de belangrijkste fase afgewerkt en hoeven onze kinderen niet langer tussen de auto’s te fietsen.
De komende zes jaar werken we de Rondweg verder af.
We hebben in Lommel heel wat scholen, die vaak centraal liggen in de gehuchten. Door werk te maken van negen veilige schoolomgevingen, hebben we daardoor ineens gewerkt aan de verkeersveiligheid in onze buurten.
We willen de komende jaren graag doorgaan voor veilige schoolomgevingen en leefbare woonstraten. Ons motto: graag traag in de woonstraten en vlotte verkeersdoorstroming op onze hoofdwegen.
Samen met de plannen voor de aanleg van fietsboulevards leverde dit de stad Lommel de titel van fietsstad van Vlaanderen op. De komende jaren willen we doorgaan om deze fietsboulevards ook effectief aan te leggen. Deze moeten het centrum in alle vier de windrichtingen beter verbinden met de gehuchten. De aanleg van de eerste fietsboulevard is gestart en strekt zich uit van Café Den Engel tot in het centrum. De drie volgende fietsboulevards werken we af in de volgende legislatuur.
Verder willen we werk maken van een gedragen mobiliteitsplan dat ook verder kijkt dan de komende zes jaar. Dit willen we graag samen met de Lommelaars doen. De bewoners weten het beste wat er leeft in hun straat of buurt. Daarom willen we elke Lommelaar uitnodigen om mee te denken over de toekomst van onze mobiliteit.
Hoe pakken jullie drugsoverlast aan?
Bob Nijs: Met een sterk netwerk van politie, straathoekwerkers en gemeenschapswachten blijven we inzetten op de veiligheid binnen onze stad.
Echte probleemzones verdienen een daadkrachtige aanpak.
We blijven ook inzetten op sensibilisering en op een breed en toegankelijk vrijetijdsaanbod voor onze jongeren.
We zorgen dat ze veilig kunnen fuiven en zich naar hartenlust kunnen amuseren in een veilige omgeving.
Een sterke politiezone, met het zwaartepunt in Lommel, zal de slagkracht van onze politie in de toekomst nog versterken.
We zetten extra in op voetpatrouilles en fietspatrouilles zodat de Lommelaars de nabijheid nog beter voelen van onze politie en zich veilig voelen in hun buurt.
Door de inzet van onze stevig verankerde wijkagenten hebben onze burgers ook steeds een vast aanspreekpunt.
Wat is jullie standpunt over de opvang van migranten aan Parelstrand? (moet dat stoppen, minder worden of meer, bv.)
Ondanks dat het aantal van 750 mensen ontzettend veel is voor een stad als Lommel, hebben we altijd getracht om binnen onze mogelijkheden zo goed mogelijk voor deze mensen te zorgen.
Dit doen we in samenwerking met het personeel van Fedasil, met de vrijwilligers die er actief zijn en met alle betrokken actoren binnen de stad.
Ook is er elke week een structureel overleg waarbij de directrice van het centrum, een afvaardiging van het schepencollege, een afvaardiging van de buurt en alle betrokken stadsdiensten en veiligheidsdiensten aanwezig zijn.
Op die manier proberen we het draagvlak te behouden en ook kort op de bal te zitten indien er zich problemen voor doen.
Lommel is een warme stad, waar mensen zich welkom mogen voelen, van waar ze ook komen.
Bij Fedasil hebben wij voortdurend aangegeven dat de opvang van 750 mensen er wat ons betreft te veel zijn om dit ook echt goed te kunnen doen. De uitdagingen op vlak van onderwijs, openbaar vervoer, draagvlak in de buurt en draagvlak in de stad zijn groot.
Fedasil heeft hier nooit oren naar gehad en dat vinden wij bijzonder jammer. Recent weten we dat Fedasil een vergunning moet aanvragen bij de stad voor deze bestemmingswijziging indien ze het park langer dan 3 jaar uitbaten, wat nu het geval is. (van recreatie naar asielzoekerscentrum)
We zullen dit instrument gebruiken om het aantal terug te brengen naar de helft.
Verder vinden we ook dat de opvang van mensen op de vlucht een verantwoordelijkheid is van elke gemeente, en dat een betere spreiding in België aan de orde is.
Wat misschien nog wel het meest storende is in dit verhaal, zijn niet de mensen die er verblijven, maar wel het feit dat één van de domeinen in onze stad, die als toeristische trekpleister zou moeten schitteren, hiertoe niet de kans krijgt door de manier van uitbating. Dit geldt zowel voor het Parelstrand als het Blauwe Meer.
(Redactie: deze tekst verwoordt de inhoud zoals die op de website en/of andere publicaties van deze partij staan, en houden geenszins een oordeel in betreffende de inhoud ervan)