De lijst van Vooruit in Lommel bestaat uit 31 kandidaten,
Kris Verduyckt is de lijsttrekker. Opnieuw vooruit, zo staat er in het rood/groot op de
website van de partij. Wie het volledige programma wil lezen, zal het op de website niet vinden, maar dient daar wel op de knop 'Mail Kris' te klikken. In een 36 bladzijden tellend magazine stelt de partij alvast dat zij er klaar voor zijn! Het team - dat in dat magazine wordt voorgesteld - is alvast een mix van ervaring, verjonging en vernieuwing. Belangrijk, want de Lommelaar heeft recht op een sterk bestuur én goede dienstverlening.
De tien speerpunten voor Lommel zijn alvast:
- Opnieuw een stadhuis met vrije bezoekuren
- Een betere planning van wegenwerken
- Opnieuw een Lommelse snelbus naar Hasselt
- Een nieuwe kinderopvang op een centrale locatie
- Opnieuw grote sport- en cultuurevenementen
- Een collectief renovatieplan
- Een nette stad
- Een veilige stad
- Opnieuw werken met een mobiliteitsplan
- Een sociale stad met ruimte voor jongeren, zorg voor ouderen en nieuwkomers.
We legden enkele vragen voor aan Vooruit, met als lijsttrekker Kris Verduyckt:
Wat is het beleidsplan van de partij?
‘Vooruit Lommel wil opnieuw met een gezonde ambitie aan de slag met Lommel. Dat betekent dat we vooral willen inzetten op onze sterktes: Bosland, ons industrieterrein of ons sportcentrum ontwikkelen we verder zonder op elke hype mee te springen. We zetten daarbij in op Lommelaars zelf maar ook op bezoekers. Een goede mobiliteit is daarbij belangrijk en daarom ontwikkelen we een mobiliteitsplan voor de hele stad in plaats van een rijrichting hier en een snelheidswijziging daar door te voeren. We zetten extra druk op Vlaanderen om eindelijk werk te maken van de ondertunneling van de Ringlaan of het station. Qua stadsorganisatie kiezen we voor een open stadhuis waar iedereen terecht kan met zijn vragen. We proberen de werkingskosten van de stad terug onder controle krijgen. Door een zeer sterke aangroei van extra personeel, steeg de factuur daarvoor jaarlijks met 8,5 miljoen euro. Dat is bijzonder veel voor een stad zoals Lommel.’
‘We voeren een sociaal beleid waarbij we met collectieve renovatie mensen en hun huis beschermen tegen hoge energieprijzen en bovendien de CO2-uitstoot verminderen. We planten extra groen aan en investeren massaal in extra fietspaden.
En we maken van Lommel Leeft opnieuw een sterk merk zodat iedereen kan genieten van cultuur maar ook om de zoveel tijd een groot sportevenement. Die ambitie koesteren we immers ook.
Tot slot: voor ons telt iedereen mee. We zetten dus in op kansen voor jonge mensen, versterken armoede-organisaties en we vinden warme soep op school een goed idee. Een sociaal, warm, groen en ambitieus Lommel. Daar geloven wij echt in.’
Wat zijn jullie prioriteiten in Lommel?
‘Er ligt nog heel wat werk op de plank maar mobiliteit en zeker de bereikbaarheid van Lommel blijft voor ons een topprioriteit. Het dossier van de snelbus naar Hasselt lijkt symbolisch maar is van groot belang voor onze studenten en werknemers in die stad. Wij willen dat er terug een snelle verbinding komt en zullen daarvoor alles in het werk stellen. Naast mobiliteit wil Vooruit ook een nieuwe en uitgebreide kinderopvang bouwen en willen we de stedelijke dienstverlening verbeteren: een propere en nette stad én een stadhuis waar de Lommelaar vlot terecht kan, ook zonder afspraak op sommige momenten.’
Moet de Kerkstraat in het centrum volgens jullie ooit autovrij gemaakt worden?
‘Dat zal zeker ooit gebeuren, alleen zijn wij van mening dat dit best in stappen gebeurd. Wij willen deze legislatuur alvast het dorp autovrij maken. En in overleg met de handelaars naar de Kerkstraat kijken. Er moet wel meer controle komen op de veiligheid in de Kerkstraat. Fatbikes, steps, ... alles kan maar moet wel veilig gebruikt worden.’
Hoe staan jullie tegenover alle wegenwerken, en het verbeteren van fietspaden en verkeersveiligheid in het algemeen?
‘Fietspaden en verkeersveiligheid staan uiteraard voorop. Dat spreekt voor zich en net daarom is een goede planning van wegenwerken erg belangrijk. Allerlei wegenwerken tegelijk doen zorgt voor onnodig veel omrijbewegingen en maakt chauffeurs gefrustreerd. Dat is niet goed. Ook wegenwerken aan een schoolomgeving zoals in Lutlommel starten begin september, is gewoon een voorbeeld van slechte planning. Dat kan beter. Vooruit zal de komende jaren vooral inzetten op extra veilige en losliggende fietspaden.’
Hoe pakken jullie drugsoverlast aan?
‘We hebben nood aan een sterke politiezone om daartegen beter gewapend te zijn. Er werd echter zes jaar verspild aan gesprekken over een onwerkbare zone van Hamont tot in Tessenderlo. Na de verkiezingen moet er werk gemaakt worden van een politiezone met de huidige drie Noord-Limburgse zones. Kleine overlast door gebruikers dient echter kort opgevolgd te worden door ons lokaal korps. En een goede samenwerking met de scholen is en blijft noodzakelijk om op tijd te kunnen ingrijpen bij jongeren.’
Wat is jullie standpunt over de opvang van migranten aan Parelstrand?
‘Theo Francken (N-VA) besliste ooit om meer dan 900 asielzoekers in het Parelstrand onder te brengen. Dat was veel te veel voor een locatie die erg afgelegen langs een drukke autoweg ligt. Het lijkt ons zeker zinvol om met de hogere overheid te praten over de toekomst van dit asielcentrum en te kijken wat haalbaar is. Dat de huidige meerderheid die daarvoor zes jaar de tijd had, dit nu drie weken voor de verkiezingen lanceert, lijkt ons eerder een goedkope verkiezingsstunt.’
(Redactie: deze tekst verwoordt de inhoud zoals die op de website en/of andere publicaties van deze partij staat, en houdt geenszins een oordeel in betreffende de inhoud ervan)