De Lommelse gemeenteraad kwam gisterenavond samen, en net zoals in de periode maart-juni, was dit weer online via ‘Teams’. Burgemeester Bob Nijs liet weten dat de beslissing om dit op deze manier te doen
unaniem genomen was door alle fractieleiders.Wat de
steunmaatregelen i.v.m. corona betreft, verschafte schepen Johan Bosmans (N-VA) de nodige info. Hij stelde dat het stadsbestuur de horeca wenst te steunen door o.a. tenten toe te laten op het openbare domein. Het stadsbestuur wil hiervoor ook een subsidie geven van max 50% met een maximum van 750 euro per aanvrager. Een langetermijnvisie zit er trouwens aan te komen, en wordt overlegd mét de horeca en Bruisend Lommel. Hij benadrukte ook dat er géén gans jaar toelating wordt gegeven om er zeker van te zijn deze tenten ook niet in de lente/zomer zouden blijven staan. Het nieuwe terrasbeleid zal worden afgesproken mét de horeca, en zal hen maximaal de kans bieden om hun terras in te richten op een manier die alle Lommelaars ten goede komt. Hij stelde tevens dat 750 euro wel degelijk een substantieel bedrag is.
Ook burgemeester Bob Nijs (CD&V) kwam in deze tussen, en stelde dat er
veilige tenten gehuurd worden die wel degelijk gekeurd worden. Hij stelde wél vast dat er inderdaad tenten zijn die niet helemaal ‘in orde’ zijn, en deze uitbaters zullen kortelings een brief desbetreffende ontvangen. Ook kondigde schepen Bosmans een
tweede actie van kortingsbonnen aan, startende in december en lopende tot eind januari.
Ook schepen Peter Vanderkrieken (CD&V) kwam tussen en stelde dat er
reeds 100.000 euro werd uitgekeerd aan de verenigingen (50% extra van hun reguliere subsidies). En binnenkort komt er online een mogelijkheid voor alle verengingen om hun effectieve tekorten aan te geven, en op basis daarvan zal er een extra injectie komen. Ook worden er kortelings 240 hygiëne pakketten geleverd aan de verenigingen. Ook vulde de schepen aan dat besmettingen niet alleen voorkomen bij jongeren, maar dat de grootste groep besmettingen zit in de leeftijdscategorie 30-60. Vooral zij moeten dus hun verantwoordelijkheid nemen.
Samen-sp.a reageerde via Jean Jacques Melotte. Hij stelde enkele vragen aan het bestuur in verband met
samenscholingen van jongeren op sommige specifieke plaatsen. Hij vroeg dan ook of er geen camera’s konden ingeschakeld worden, en ook vroeg hij zich af in hoeverre de handhaving gebeurde, en of er al effectieve PV’s werden uitgeschreven. Hij refereerde ook naar de kermisweek toen zijn fractie pleitte voor uitbreiding terrassen, maar waar het stadsbestuur niet op wou ingaan. De oppositiepartij vroeg een meer lange termijnvisie, meer daadkracht en vooral geen ambtelijke discussies in deze materie want voor vele horecazaken wordt het er op of eronder de komende weken. De partij had ook zelf prijs gevraagd en daaruit blijkt dat de ondersteuning die vandaag wordt goedgekeurd zelfs maar een peulschil is van de werkelijke kost. Nu amper 750 euro krijgen voor een tent die al snel 5.000 euro kost is trouwens ook maar een peulschil stelde het oppositielid. Ook de termijn om deze tenten te laten staan leek het raadslid véél te kort (tot 31/12). Hij vreesde dan ook dat deze getroffen sector blij wordt gemaakt met een dooie mus.
Nog volgens Samen-sp.a leeft bij meerder café-uitbaters ook sterk het gevoel dat er met twee maten en gewichten wordt gewerkt. Enkele voorbeelden: één uitbater had het over een mondelinge toezegging van de burgemeester die nadien niet werd gehonoreerd, een andere uitbater op de gehuchten kreeg een weigering terwijl het centrum dus wel tenten mag plaatsen.
De burgemeester was kort in zijn antwoord door duidelijk te stellen dat wél iedereen dezelfde mogelijkheden krijgt, en dat een 'gesprek' niet moet gezien worden als een 'officiële toezegging'.
Nieuwe investeringen in sociale huisvesting: hierover kwam Rita Phlippo (Samen-sp.a) tussen. Deze thematiek kwam vorige gemeenteraad al even aan bod toen het ging over de overdracht van sociale woningen. De bevoegde schepen (Nancy Bleys, CD&V) antwoordde dat het sociaal objectief nog steeds gehaald wordt. Maar door de gezondheidscrisis is de armoede stijgende en dus lijkt het voor de meerderheid nodig om verder te investeren in sociale woningbouw. SAMEN sp.a vond dat de inkomsten uit de verkoop van woningen hiervoor gebruikt moeten worden. De oppositiefractie is vooral voorstander om die in het afgebakende stedelijke gebied te voorzien. Denk aan de gemeentelijke gronden langs de Sleutelstraat en langs de Stationsstraat in de directe omgeving van het station. Namens de meerderheid stelde schepen Bleys dat er meerdere projecten lopende zijn, nl. o.a. Fabrieksstraat-Vaartstraat en Meysterbergen, waarbij ook de stad zou investeren in woningen voor mindervaliden en bejaarden. De schepen bepleitte ook inclusief beleid en niet het clusteren van dergelijke woningen op enkele plaatsen. Ook refereerde ze naar het vorige bestuur dat op 6 GRUPS in het centrum de afgelopen twee periodes
geen enkele keer een vereiste oplegde naar dergelijke voorwaarden toe…
Daarna kwam de
Adelbergfilm aan bod, waarbij Walter Cremers (Samen-sp.a) stelde dat vanaf de start, door een regeling met de toenmalige Cinecity-uitbaters, een sterke niet-commerciële filmprogrammatie werd opgebouwd en ook een trouw cliënteel. Plots werd deze aanpak gewijzigd. De uitvoering wordt nu immers volledig ingevuld door UGC. De inkomprijzen verhoogden en de wijze van onthaal zorgde voor
een grote drempel (zo is er bv. ook géén inleiding meer). Het bezoek aan de eerste twee voorstellingen liep drastisch terug en was volgens trouwe bezoekers niet alleen aan covid te wijten. Een bezoeker uitte deze bezorgdheid zelfs door vorm van een petitie. Schepen Peter Vanderkrieken (CD&V) antwoordde dat er allicht
beter moest gecommuniceerd worden hieromtrent. Maar hij benadrukte ook het feit dat de programmatie nog steeds gebeurt binnen het cultuurcentrum, wat een
inhoudelijke continuïteit garandeert. Hij benadrukte ook dat via het abonnementensysteem ook de prijs redelijk laag is, nl. iets meer dan 6 euro. En wat de drastische terugval van toeschouwers betreft, meende de schepen dat dit toch wel covid de hoofdoorzaak is, want ook UGC zélf kende de afgelopen maand een drastische neergang van haar bezoekers.
Walter Cremers kwam ook nog tussen i.v.m. de
werking van de bouwdienst en de handhaving. Hij maakte zich net als enkele leden van GECORO zorgen over de werking van deze diensten. Hij haalde drie grote bezorgdheden aan: Ten eerst stelde hij dat de leden van de Gecoro vinden dat het reglement niet duidelijk omschrijft welke dossiers nu wel of niet om de Kwaliteitskamer moeten komen. Het kan niet zijn dat dit wordt bepaald door de aanvrager zelf. Ook vinden zij dat een inleiding en bespreking van elk project door bouwheer en/of architect met de leden van de Kwaliteitskamer noodzakelijk is, om tot een goede werking en beoordeling van de Kwaliteitskamer te komen. Logisch, stelde het oppositielid, maar niet weerhouden in het nieuwe reglement. Een tweede aandachtspunt was het personeelsbeleid, want momenteel is het voor de aanvragers bijna niet mogelijk om via een gesprek een overleg met de dienst te krijgen. Verschillende personeelsleden zijn vertrokken en dat is uiteraard een groot probleem voor de werking, zo stelde dhr. Cremers. Ook over de dienst Handhaving was dhr. Cremers ongerust, aangezien deze dienst al meer dan een jaar zonder diensthoofd werkt en enkel met 1 halftijdse administratieve bediende. De prioriteiten binnen handhaving werden in het begin van de legislatuur afgebouwd. Op die manier schuift het stadsbestuur problemen rond vergunning door naar de burgers en de toekomst. Een verantwoordelijk bouwbeleid houdt ook handhaving in. Ook al is dat niet altijd even gesmaakt door de overtreders. Schepen Joris Mertens (CD&V) diende het raadslid van antwoord. Hij stelde dat dhr. Cremers nogal
een tendentieus verhaal bracht. Over welke dossier wél of niet naar de Gecoro moeten is volgens de schepen wel degelijk een grote duidelijkheid. Wel gaf hij toe dat er een betere communicatie mogelijk is. Wat het personeel betreft, daar gaf hij meerdere en diverse redenen aan, en ondertussen werden er interims gezocht en tevens werd er beroep gedaan op een bureau. Momenteel lopen er ook sollicitaties. Volgens de schepen is er betreffende bereikbaarheid ook
geen enkel probleem.
De twee laatste punten waren voor ‘Voor3920Lommel’, bij monde van Dag Indenhoek. Een eerste omtrent
mobipunten en fietsboulevards, en hij stelde de vraag of er op deze mobipunten ook deelfietsen en eventueel deelauto’s zouden aanwezig zijn. Antwoord kwam er van schepen Sophie Loots (CD&V). Zij herhaalde hier nogmaals de realisatie van de Rondweg. Omtrent de specifieke vraag van het raadslid stelde ze dat Lommel de ambitie heeft om dé fietsstad van Vlaanderen te worden, met fietsboulevards, veilige schoolomgevingen en wat de mobipunten betreft stelde ze dat er momenteel vier in de steigers staan, waaronder het Kerkplein en het Station. Ook deelfietsen kunnen hier een plaats vinden. Deelauto’s kunnen ook, maar dan aan de parking aan het Huis van de Stad. De fietsboulevards zouden Oost-West en Noord-Zuid lopen, en ook een Zuid-West boulevard. En ook kondigde ze een participatieproject aan desbetreffende deze boulevards. Het oppositielid bleef toch op zijn honger zitten naar concrete zaken zoals termijnen.
Als laatste agendapunt had Dag Indenhoek het over de
verkeersoverlast in de Kerkstraat en Mudakkers. Ook hier was het schepen Loots die antwoordde. O.a. had ze het over extra bloembakken die zouden geplaatst worden én over extra snelheidscontroles ter plaatse.