Voor onze derde aflevering rond geloof zijn we deze maand te gast op de campus van het Spectrumcollege Beringen waar
Claudia Lievers godsdienstleerkracht is.
Ze is opgegroeid in Ham en is oud-leerling van het
Sint-Jozefscollege. Het geloof had altijd al een centrale plaats in haar leven.
"Ik heb dat van thuis meegekregen. Mijn moeder werkte voor de parochie in Ham en zelf was ik bij de Plussers, een jeugdvereniging die toch vooral gericht is op geloof en levensbeschouwing als voorbereiding op het vormsel. Ik geraakte ook geboeid door de leerkrachten godsdienst in het college. Ik wist al snel dat ik zou kiezen voor het onderwijs en volgde extra een master in de theologie. Geloven was altijd aanwezig, naar de kerk gaan doe ik zelf niet zo vaak. De kerk als instituut verliest wat aanhang, er is een verschil tussen praktiserend en niet-praktiserend. De meeste van mijn katholieke leerlingen zijn wel gedoopt maar zeker niet praktiserend, bij de moslims is dat nog wel helemaal anders. Ouders kiezen nog wel voor een doopsel maar zich engageren voor de kerk is toch wat anders, het is vooral nog uit traditie dat bepaalde stappen gevolgd worden. Pasen en Kerstmis vieren als feest ja maar de geloofsinvulling is er meestal niet meer", zegt Claudia.
Godsdienst is als vak op het katholieke Spectrumcollege een verplicht vak waar zoals christenen, moslims en andere gelovigen samen in de klas zitten.
"Wij zijn een
katholieke dialoogschool en wij vertrekken vanuit de katholieke identiteit maar in het leerplan wordt gewerkt vanuit pluraliteit, dat is onze maatschappelijk context. Het gaat om identiteitsvorming, leerlingen laten we zelf nadenken over hun levensbeschouwing. Atheïsme, islam of christendom, alles wordt in openheid besproken".
Het godsdienstonderwijs van pakweg veertig jaar geleden is vandaag dus vandaag helemaal niet meer aan de orde. Bidden is er anno 2021 niet meer bij maar bezinningen zijn er nog wel en er wordt nu vooral gekeken met een open vizier naar alle religies.
"Er gaan nu vaak stemmen op om het vak godsdienst af te schaffen maar die mening komt uit een gevoel van onwetendheid. We vertrekken in onze lessen altijd vanuit een maatschappelijk thema dat besproken wordt vanuit een christelijke traditie maar we willen leerlingen dan kritisch te laten nadenken. Het is niet onze bedoeling om iedereen christen te maken. In de klas zitten jongeren van allerlei geloofstrekkingen en vaak komen we tot de conclusie dat er verschillen zijn maar nog veel meer gelijkenissen. Jezus is een profeet in de islam en is uiteraard belangrijk voor de christenen. We willen vooral inzetten op dialoog en de gesprekken in de klas onderling zijn net een meerwaarde. Iedereen mag vertellen hoe hij of zij het geloof beleeft. Dat is net de meerwaarde van het vak godsdienst. Er is geen enkel vak waar het venster op de wereld zo groot is. Alle meningen zijn goed als ze maar onderbouwd zijn", zegt Claudia.
Conflicten tussen religies worden vandaag in het Spectrumcollege ook in alle openheid besproken.
"Leerlingen moeten weten hoe religie in elkaar zit, hoe het functioneert. We bespreken ook het fundamentalisme, zowel het wetenschappelijk als het religieus fundamentalisme. De actualiteit begrijpen kan alleen als je de geschiedenis en de godsdiensten kent. Onze maatschappij is gebaseerd op waarden en normen. Jongeren zijn zeker nog geïnteresseerd, de meeste leerlingen zitten wel graag in mijn les en vinden de thema's boeiend. De les godsdienst is een plek waar de jongeren zichzelf kunnen zijn en kunnen nadenken over het leven en de zin van het leven. Jongeren op deze leeftijd zijn sowieso zoekende en geloof is daar een onderdeel van. Minder leuk zijn de examens", lacht Claudia tot slot. (foto Evi Clerckx)