Raadslid Hilal Yalçin (CD&V) stelde een mondelinge vraag om aandacht te vragen voor lezen en taalvaardigheid.
"Eind november werd naar jaarlijkse traditie de Voorleesweek georganiseerd. In deze week wordt er extra aandacht gevraagd voor (voor)lezen, begrijpend lezen en taalvaardigheid. Het is belangrijk dat kinderen en jongeren plezier hebben in het lezen en motivatie krijgen om te gaan lezen. Uit de PISA (OESO) en PIRLS-testen (IEA), die respectievelijk peilen naar onder andere leesvaardigheid en begrijpend lezen bij onze jongeren, blijkt dat we al enige tijd achteruitgaan wat lezen betreft. Zo bereikt 20% van de 10-15 jarigen het minimumniveau voor lezen niet. (Leesoffensief | Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (vlaanderen.be)
Om deze cijfers opnieuw op te krikken werd het Leesoffensief in het leven geroepen, een samenwerkingsverband tussen verschillende overheidsdepartementen, organisaties en instanties die bezig zijn met lezen en taal. Zij zetten zich op lange termijn (2021-2030) in, om via een breed programma, overtuigde lezers warm te houden maar vooral de niet-lezers erbij te halen.
Lezen is essentieel in je schoolcarrière, maar het gaat verder dan dat. Ook in je volwassen en professionele leven is lezen, begrijpend lezen en taalvaardigheid een constante", stelt Yalçin.
Daarom stelde ze deze vragen: Op welke manier zet stad Beringen zich in voor het stimuleren van lezen en het aanscherpen van de taalvaardigheid? Welke acties worden ondernomen? Hoe worden deze onder de aandacht gebracht?
En gezien de grote diversiteit in onze stad. Is er ook een specifieke, aangepaste focus op kinderen en jongeren die niet het Nederlands als moedertaal hebben?
Schepen Ann-Sofie Vanoversteyns (CD&V) gaf een uitvoerige uitleg over de acties die de Stad Beringen al onderneemt op dat vlak.
"Stad Beringen zet sterk in op taalstimulering met een specifieke focus op het Nederlands en vanuit een positieve visie op meertaligheid. Het gaat hier niet enkel om zeer gerichte initiatieven zoals rekentaalbaden, maar ook om aandacht voor taalstimulering binnen de vrije tijd, de kinderopvang, de bibliotheek. Deze beleidsperiode werden nog bijkomende initiatieven opgezet zoals het project taalmaatjes.
In de begroting voor 2022, werd ervoor gekozen om de middelen die specifiek voorzien worden voor taalstimulering bij kinderen".
Er komen dit jaar nog verschillende acties zoals de reizende tentoonstelling Groeimeter, de opmaak van een vriendenboekje met als doel de talenkennis van kinderen in de Beringse scholen in positief daglicht te stellen.
Ook vanuit de bib zijn er diverse acties.
"De bib verzorgt klasuitleningen, met gratis busvervoer voor de klassen/scholen die hiervan wensen gebruik te maken.
Als alternatief bieden wij voor de klassen die geen gebruik maken van de klasuitleningen, boekenpakketten aan die de leerkrachten kunnen afhalen in de bib.
Een aantal scholen zijn ingestapt in het project ‘Kwartiermakers’, waarbij in de klas elke dag door iedereen, zowel de leerlingen als de leerkracht, een kwartiertje gelezen wordt.
Zowel voor de lagere school als het middelbaar onderwijs hebben wij een boekenbingo ontwikkeld. Wanneer de lezer minimaal 4 boeken uit de 9 aangeboden thema’s gelezen heeft, ontvangt hij/zij in de bib een leesgadget.
De bib verzorgt het hele jaar door voorleespakketten, met extra aandacht in november tijdens de voorleesmaand, voor de kleuterklassen. Ook enkele klassen uit het lager onderwijs nemen hier aan deel. Deze laatste krijgen dan boeken uit onze speciale collectie prentenboeken ‘Juweeltjes’.
Het project ‘Boekstart’ richt zich vooral op jonge ouders met peuters en tracht via deze weg boeken en leesplezier, maar ook taalontwikkeling te stimuleren.
Dit project loopt ism met de dienst Samenleven en Kind & Gezin.
De Fundels (digitale prentenboeken) zorgen voor taalstimulering en leesplezier met verrijkte content via de digitale weg. Een aantal van de fundels zijn ook in het Frans en het Turks.
Via het e-boekenplatform, vooral bedoeld voor volwassenen, bereiken we ook een gedeelte van de jongeren", vertelde
schepen van Jeugd Jessie De Weyer (NV-A) nog.