Vandaag stellen we je, in het kader van de Lommelaar van het jaar,
Kasper Bosmans voor. Kasper is een echte Lommelaar in hart en nieren en is kunstenaar. Hij versierde in 2023 een geweldige opdracht om voor het Belgische luxelederhuis
Delvaux – het eerste ter wereld, ouder dan het koninkrijk België - de
nieuwe lentecollectie te ontwerpen.
Kasper (33) is geboren in Stevensvennen maar woont momenteel, vooral om praktisch redenen (ligging van zijn kunstenaarsatelier, de nabijheid van de instellingen waarmee hij al lange tijd samenwerkt,...), in Schaarbeek. Maar Lommel blijft wel altijd belangrijk in zijn leven en zijn werk. De stad is meer écht stad geworden, ook veel meer divers. Zijn omgeving, dus ook Lommel, heeft altijd al een invloed gehad op zijn werk.
Op zijn zesde wist hij al dat hij kunstenaar wilde worden. Hij volgde een opleiding aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen en het Hoger Instituut voor Schone Kunsten van Gent (HISK) en exposeert sinds 2011 in binnen- en buitenland, zowel in groep als apart. Zo kon je al exposities van hem bezoeken in Los Angeles, Hong Kong, Rome, Amsterdam en New York, en zijn werk is te vinden in galerieën over de hele wereld. Maar ook in Lommel is zijn werk te bewonderen, want sinds juni 2018 prijkt werk van hem, getiteld '
Veemarkt’, op 20 betonnen zitelementen aan de rotonde op het einde van de Kerkstraat. In dit kunstwerk ging hij op zoek naar de ‘
roots’ van het plein en ontdekte dat de plek vroeger bekend stond als de ‘Veemarkt’. Vandaar zijn keuze om opnieuw een kudde in de Kerkstraat te brengen. Een kudde schapen, uitgewerkt in platen in email met de afbeelding van een schaap, in blauw- en goudtinten. Een verwijzing naar de geschiedenis van Lommel. Hij is dus al gerenommeerd in binnen- en buitenland, en heeft het zeer druk. Zo loopt er momenteel tot eind maart een expo van hem in Parijs, in de zomer neemt hij deel aan een groepstentoonstelling in het MDD (Museum Dhondt-Dhaenens) in Deurle (Sint-Martens-Latem), en er komen tentoonstellingen aan in Kortrijk en het Duitse Pforzheim. Werk genoeg dus.
Kasper is als kunstenaar niet in één hokje te stoppen. Net als zijn voorbeelden Leonardo Da Vinci en Michelangelo gaat hij daar alle kanten mee uit. Soms maakt hij een beeld uit brons, dan weer een tekening of een muurschildering, hij werkt met marmer of textiel, en zoals bij 'Veemarkt' ook met geëmailleerde panelen. Zolang het verhaal maar klopt. Ook werken met glas is hem niet vreemd, zo staat er binnenkort een samenwerking met het GlazenHuis op stapel.
Maar nu terug naar de
lentecollectie van Delvaux die hij mocht ontwerpen. De tassencollectie draagt de naam
'Mutualism', en gaat over symbiose, de positieve relaties tussen organismen. In de collectie spreekt hij de taal van de heraldiek, een gewoonte ontstaan in de twaalfde eeuw om wapenuitrustingen van ridders te versieren met symbolische voorstellingen, emblemen waaruit later de wapens zijn ontstaan. Hij is gefascineerd door wapenschilden, symbolen, historische vlaggen en verhalen uit lang vervlogen tijden, die hij dan ook veelvuldig gebruikt in zijn werk. Heraldiek gaat voor hem over
identificatie. Een schild is een embleem dat een familie of stad vertegenwoordigt. Twee steden die zich dicht bij elkaar bevinden, zoeken zo een manier om zich te onderscheiden. Maar dat verschil wil hij net opheffen, in de plaats wil hij ze verbinden. Zo voorzag hij
elf iconische tassen van een nieuwe, typische, felgekleurde beeldtaal, rijk aan historische symbolen zoals leeuwen, kronen en schilden zoals die al eeuwenlang vlaggen en zegels sieren. En dat is er allemaal gekomen dankzij de tentoonstelling in WIELS waaraan Kasper deelnam. Toen Marc Loubier, de CEO van Delvaux, daar tussen het werk van de jonge kunstenaar liep, zag hij sterke overeenkomsten met zijn merk. Bosmans zelf kwam meer uit de lucht gevallen. Hij had een vrij klassiek beeld van Delvaux, al merkte hij tijdens de eerste gesprekken dat ze toch eenzelfde werkwijze en aandacht delen. Ook Kasper vindt
savoir-faire en een artisanale focus heel belangrijk, en ook hij werkt met vaste ambachtslieden. Bovendien gaan zowel Kasper als Delvaux vrij verhalend te werk, ze proberen beiden exact dat verhaal te brengen dat ze voor ogen hebben. Kasper is uiteraard enorm trots op de tassencollectie en zijn samenwerking met het lederhuis. “Delvaux, dat is zoals de kroonjuwelen van België”, zegt hij.
“Het is een droom om te mogen samenwerken.”
De collectie wordt in april gepresenteerd in Dubai.
(Foto T. Minamoto)