Een column schrijven over politiek en verkiezingen is als dansen op glad ijs. Daar ga ik me niet aan wagen, want ik heb geen zin in blauwe plekken (of gele, oranje, rode, groene…). Maar geheel toevallig en best wel raar vond ik deze week tijdens het joggen in de Wetstraat in Brussel onderstaand officieel document, dat wellicht uit de tas van een parlementariër is gevallen. Ik deel het graag met u, maar heb het in het kader van de GDPR wel geanonimiseerd. Tevens verontschuldig ik me voor de ambtelijke taal.
Wetsvoorstel nr. 37198.927.QY09.32897.B
Wijziging der wet op de verkiezingspropaganda, art. 97825.4962 amendement 638bisA
Ingediend door ######
Gelet op de besluiten van de AV dd 34/13/2029
Gelet op het decreet i.c. gelijkekansenbeleid, art. 837501.9475.CD.12984
Gelet op het eerste artikel uit de Belgische grondwet dat stelt dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet
en
Gezien populisme in toenemende mate een periculeuze bedreiging kan vormen voor min of meer objectieve informatieverspreiding
Gezien er een gezond evenwicht tussen informatie en propaganda in de aanloop naar de verkiezingen moet worden gewaarborgd
Gezien alle partijen met dezelfde financiële slagkracht zouden moeten kunnen handelen
Gezien een brievenbus bij een doorsnee gezin een beperkte capaciteit heeft
Gezien er over de esthetiek van dorpskernen en kruispunten gewaakt moet worden
Gezien er een duidelijk onderscheid gemaakt moet worden tussen reclame voor verkiezingen en waspoeder
Gaan we over tot het agenderen van een propositie tot modificatie van de amendementen op het decreet over de verkiezingspropaganda:
Iedere geregistreerde politieke partij die een volledige lijst tot stand kan brengen, heeft recht op een financiële verkiezingsondersteuning. Dit is een belastingvrije som, die voor alle partijen gelijk is en die door de hogere overheid bij elke verkiezing wordt bepaald. Het is niet toegestaan om buiten dit bedrag nog fondsen van eender welke afkomst voor de verkiezingsstrijd te gebruiken. Ook de verhoudingen tussen de doeleinden waarvoor dit bedrag gebruikt mag worden, worden voor elke verkiezing door de hogere overheid vastgelegd: drukwerk, affichering, social media…
Verkiezingsborden mogen enkel ingezet worden op de daartoe door de lokale overheid aangeduide locaties. Dit moeten goed zichtbare en drukbezochte plaatsen zijn die de hele bevolking bereiken. De lokale overheid is daarnaast verplicht om een sereen en objectief debat over de verkiezingen te organiseren.
Dit alles ten einde een communicatieve en informatieve verkiezingscampagne over de partijen heen te etableren.
Jan Verheyen