Hans Corvers is samen met broer Kris zaakvoerder van
Corvers Biofuel Benelux en eigenaar van het
Monster Energy Yamaha Factory MX2-team. Hij is klaar voor een nieuw seizoen waar hij hoopt om dit jaar de wereldtitel te pakken met Jago Geerts. Wij schoven vorige week met hem aan tafel bij Radio Benelux voor een gesprek over zijn werk en carrière.
"Ik ben opgegroeid in Paal in een commercieel gezin. Pa, Casimir Corvers, had een zaak in mazout en kolen: Corvers brandstoffen. De familie was en is een ondernemende familie. Nonkel Leon was gekend van het Paals ijsje en dan had je ook nog Louis, Polydoor en Roger, gekend als gebroeders Corvers. Zij deden grond- en asfaltwerken. Als kind groei je op in de zaak en ondernemen was gewoon, ik hielp al snel mee in de zaak. Pa werd op jonge leeftijd (47ste) ziek en toen ben ik als 17-jarige ingevallen. Ik heb toen zelfs een half jaar zonder rijbewijs met de vrachtwagen gereden. Dat zou nu ondenkbaar zijn. Ik heb altijd hard gewerkt maar tegelijkertijd kreeg ik ook de kans om mijn hobby te ontplooien".
En dat was motorcross.
"Toen ik een jaar of zes was hoorden we thuis altijd de motoren ronken op de Klitsberg. Daar werd altijd gecrost, daar zag ik dan Jef Theuwissen, Sylvain Geboers en Joel Robert. En Heikki Mikkola kwam later ook veel in Paal trainen. Hier is mijn motorcrossmicrobe ontstaan. Ik kreeg al snel mijn eerste brommertje toen ik zeven werd. Dat werd door iemand van Meldert in elkaar gestoken. Motorcross is altijd mijn passie gebleven. Mijn eerste uren met een 125cc reed ik in Tervant langs het kanaal waar pa een terrein had, later ging in trainen in Olmen, het terrein dat nu volop in de actualiteit staat".
Hans bouwt op jonge leeftijd een korte carrière uit als motorcrosser.
"Ik was een goede piloot, geen topper maar ik kon mijn mannetje staan. Ik heb van mijn 18de tot mijn 23ste meegedaan aan het wereldkampioenschap. Ik leefde als prof maar bleef ook werken in het bedrijf thuis, dat was niet evident. Vandaag zijn de jongeren in ons team fulltime prof".
Na een korte tijd in het motorcrosscircuit komt het zakelijk instinct bij Hans boven.
"Nonk Polydoor zei altijd: we zouden een camion moeten kopen met een haak voor containers te vervoeren. Dat was toen nieuw. De andere broers zagen dat niet zitten. Maar dat verhaal is blijven hangen en zo ben ik naar de bank gestapt en een pittig kaskrediet genomen voor een vrachtwagen en drie containers. En zo is het bedrijf Hans Corvers ontstaan. Later is mijn broer erbij gekomen en werd het Hans en Kris Corvers".
Het bedrijf groeit al snel en wordt later
Corvers Containers en Recycling. Hans en Kris zijn begin jaren negentig pioniers op het gebied van recyclage. Het brandstoffen verhaal laten ze varen.
"We specialiseerden ons op bouw- en sloopafval. De site in Tervant werd zo langzaam omgebouwd tot een recyclagebedrijf met een sorteerlijn. Afvalhout werd onze specialisatie. Dat hebben we zeventien jaar gedaan en groeiden tot een bedrijf met vijftig werknemers. Toen kwamen we op een sprong die we moesten maken: ofwel flink investeren om te groeien of verkopen. Met de gedachte in mijn achterhoofd dat mijn vader zo jong ziek werd, wilde ik het wat rustiger aandoen en de zaak verkopen. Dag en nacht werken, de stress van het zakenleven, het moest allemaal niet meer. We zijn toen op de trein van de overnamegolf door grote afvalboeren gesprongen".
Op 30 december 2004 wordt de zaak verkocht aan SITA. Hans blijft nog tien jaar werken voor SITA als manager voor het houtafval. Broer Kris nog dertien jaar. Houtrecyclage blijft een passie voor Hans. De vraag naar groene houtchips stijgt in het nieuwe millennium en Hans ziet daar een groeimarkt in.
"SITA was niet geïnteresseerd in dat verhaal. En dan ben ik maar opnieuw met een bedrijf begonnen met het aankopen en verkopen van verse houtsnippers.
"Zo is
Corvers Biofuel Benelux ontstaan in 2009, opnieuw samen met mijn broer Kris. Een jaar later zijn we ook op de markt gekomen met houtpellets. We hebben nu grote klanten zoals supermarkten en tankstations waar we pellets en brandhout verkopen. Zo zitten we nu terug in de brandstoffenwereld maar dan in de biomassa. De eerste mens op aarde heeft zich verwarmd met een klomp hout, de laatste mens op aarde zal zich ook verwarmen met een klomp hout. Groene energie is de toekomst. Een bos groeit, je kan dat planten, oogsten en opnieuw planten, dat is een cirkel die nooit stopt. Fossiele brandstoffen zijn eindig. En je bent niet afhankelijk van Russen of Arabieren".
Het verhaal van Corvers Biofuel Benelux is ook weer een succesverhaal voor de ondernemende broers. De site in de Voorstraat in Beringen is stilaan te klein en een
verhuis naar Ravenshout Noord staat op de planning. De onderhandelingen met de stad Beringen zijn in een ver gevorderd stadium.
"We liggen dan terug vlak aan het Albertkanaal en we willen de aanvoer van ons hout via het water laten komen".
Vandaag is Hans in Italië met zijn team voor de start van een nieuw motorcrossseizoen.
"De crossmicrobe is nooit weg geweest na mijn jonge jaren in het profcircuit. Ik heb tot 1997 in de liefhebbers bond gereden en toen kreeg ik de vraag van Yamaha om een fabrieksteam te starten. Toen is
KEMEA onstaan, Kom Er Maar Eens Achter, een gekke naam! In 2011 is Marnicq Bervoets bij ons team gekomen als trainer en teamleider. Sinds vorig jaar zijn we officieel het Monster Yamaha Factory MX2-team".
En zo gaat een droom van Hans in vervulling, hij speelt nu terug mee op topniveau in de motorcrosswereld. De ambities van het team zijn torenhoog. De wereldtitel is het doel voor dit seizoen!