Vandaag heropenen alle Lommelse scholen, voor de meesten als ‘proef’, want de échte herstart is voor maandag. In het WICO in de Bruegeldreef troffen we directeur
Walter Hoeks, bij Xplus spraken we met
Chris Cuyvers, voor XCL Eigenwijs met
Bianca Dierckx en tot slot ook nog met
Liesbeth Haesendonckx van XCL Wegwijs. Ook bij onderwijsschepen
Peter Vanderkrieken gingen we even langs…
Even terug in de tijd… hoe verliep een tweetal maand geleden de sluiting bij jullie?
Walter: Uiteraard waren er enorm veel vragen van leerlingen en ouders, vooral omdat er op dat ogenblik geen enkel perspectief was. Onze school was dan ook onmiddellijk volledig gesloten, enkel permanentie op het secretariaat was er nog.
Chris: Ook bij ons veel vragen, maar eigenlijk is het allemaal erg vlot verlopen, mede dankzij goed overleg met alle leerkrachten en een duidelijke communicatie aan de leerlingen en hun ouders. In die beginperiode hebben we de school volledig gesloten en met het hele team de nodige inspanningen geleverd om alle leerlingen te bereiken en het afstandsonderwijs goed en duidelijk te organiseren.
Bianca: We hebben geen noemenswaardige problemen gehad, en ook hier verliep alles heel vlot.
Liesbeth: Vrijdag 13 maart had een leuke en spannende dag moeten zijn voor onze leerlingen en hun familie. Die dag zou ons jaarlijks familiefeest doorgaan in het CC De Adelberg. In het begin van de week begon het al door te dringen dat de kans klein ging zijn dat we ons spektakel konden tonen. 13 maart werd dus een emotionele dag. Niemand wist hoe lang we gingen sluiten. Wat er allemaal gaat gebeuren? In de klassen werd besproken wat COVID19 is. Hoe de leerlingen zich voelden? Moesten ze bang zijn?
En hoe verliep het dan verder?Walter: We hebben snel ingezet op online lessen en/of filmpjes, de leerkrachten waren daar wel wat vrij in om een manier te zoeken die heb het beste lag. Maar… ze zijn er letterlijk ingevlogen met veel enthousiasme, met als gevolg dat we ze zelfs even moesten temperen omdat sommige leerlingen gewoon téveel stof te verwerken kregen… We werken vooral via Smart School of Google Meet, en dit verloopt allemaal heel vlot. Er werden (worden) wel enkele leerlingen niet bereikt, maar dat is een erg kleine minderheid.
Chris: Ook bij ons werd er erg snel overgeschakeld op ‘online’, voor de eenvormigheid kozen wij ervoor om alle materialen aan te bieden via één platform, nl. SmartSchool, maar livesessies worden ook aangeboden via Jitsi Meet. Voor de leerlingen die thuis moeilijkheden hadden om online te geraken hebben we laptops van de school ontleend. Het afstandsonderwijs dat we hanteren werd ook geëvalueerd. Zowel leerlingen als ouders werden bevraagd hieromtrent, telkens met positieve reacties, en met lichte bijsturingen, waar nodig. Leerlingen en ouders uiten zich erg positief over het afstandsonderwijs dat wordt aangeboden.
Bianca: Bij de sluiting hebben we de leerlingen onmiddellijk hun werkboeken mee naar huis gegeven, zodat ze daar thuis mee aan de slag konden. En aangezien onze leerlingen dus methode-onderwijs volgen, zijn die al erg goed gewend aan zelfstandig werken, daar waren we dus erg gerust in. En ook wij zorgden voor online begeleiding en lessen, zowel voor de kleuters als voor het eerste tot het zesde studiejaar. Dit gebeurde drie keer per week voor iedere leerling. Sommigen hebben ook van ons een laptop ontvangen. We beseffen wel dat het niet voor iedereen (leerling en/of ouders) altijd even makkelijk moet geweest zijn, en nog steeds niet is… Maar we zijn wél blij dat we op een drietal gezinnen na iedereen toch meegekregen hebben.
Liesbeth: Eerst zijn we begonnen met allemaal herhalingsbundels te maken voor de leerlingen. Deze konden ze wekelijks op een afgesproken tijdstip komen ophalen. Op die manier was er geen toeloop en konden we de social distancing behouden. Onze turnzaal werd een echt verdeelpunt. Bundels die niet afgehaald konden worden, werden door de leerkrachten rondgebracht. Daarnaast staan de leerkrachten ook in voor de opvang. Dan hebben we ons verdiept in google for education. Naast de vergaderingen die via “meet” verlopen gingen we ook contact zoeken via deze weg met onze leerlingen. Leerkrachten maakten lesvideo’s en sturen deze via smartschool naar de ouders, kleuterjuffen speelden poppenkast online voor de kleuters, … .
En hoe is het met de opvang verlopen deze periode?In het middelbaar onderwijs was dit minimaal, enkel in de lagere was er wél wat meer animo…
Bianca: De eerste weken hadden we telkens een 5 à 6 leerlingen, sinds vorige week maandag, de heropstart van de bedrijven, is dit gestegen tot een 15-tal.
Liesbeth: De eerste weken hadden we zo goed als geen leerlingen in de opvang. De meeste mensen werkten dan ook van thuis uit. Voor het lager hadden wede laatste weken een 10-tal leerlingen en een 6-tal kleuters. De lagere school kinderen maakten hun werk voor school in de opvang en gebruikten dan de chromebooks om de lessen te volgen.
En morgen dan, de ‘grote heropstart’… hoe gaat die bij jullie verlopen?Walter: Het zijn dus enkel de zesdejaars die terug mogen komen, morgen (vrijdag) is er dan een halve dag les in de voormiddag, zodat we de namiddag eventueel zaken kunnen bijsturen. De leerlingen moeten bij toekomen de handen wassen, we hebben daarvoor een heuse ‘wasstraat’ voorzien op de speelplaats. Daarna is er éénrichtingsverkeer naar en van de klaslokalen, moeten alle leerlingen (en leerkrachten) een mondmasker dragen, de leerlingen moeten dit zélf voorzien. Leerkrachten kunnen ook gebruik maken van faceshields. En in alle lokalen zijn er handgels voorzien. Vanaf maandag is er de ganse dag les, maar in shiften: de groep die de ene dag voormiddag les krijgt, is de dag nadien in de namiddag aan de beurt. Alle klassen worden ook opgedeeld in groepen van max 14 leerlingen, meestal zelfs van minder. Zo is er bv. een klas van 27 die wordt opgesplitst in 3 x 9 leerlingen.
Chris: Morgen starten hier enkele klassen van het zesde én zevende jaar, als ‘proef’. We hebben de nodige ‘contactbubbels’ gecreëerd van max 14 leerlingen, die in aparte blokken van het gebouw les zullen krijgen. Omwille van het éénrichtingsverkeer zullen ze elkaar niet kruisen. Mondmaskers krijgen zowel leerkrachten als leerlingen van de school (2 per leerling), en voor de leerkrachten is er een plexiwand voorzien in de klassen. Op de speelplaats is er extra wasgelegenheid en uiteraard is er in elke ruimte ook handgel aanwezig. Vanaf maandag starten de lessen voor alle leerlingen van het 6de en het 7de jaar.
Bianca: Morgen draaien we proef met enkel de zesdejaars, met een maximum van 12 leerlingen per klas. Voor de leerkrachten is er wel het verplichte mondmasker, voor de leerlingen niet. Afstand houden is dan ook hét belangrijkste. Vanaf maandag zullen dan ook de leerlingen van het eerste en tweede studiejaar weer kunnen terugkomen, ook weer in kleine groepen dus. We horen ook wel dat er sommige leerlingen niet naar school zullen komen, omwille van de angst die er bij een aantal ouders toch nog bestaat, voor hen zullen de digitale instructielessen voorlopig blijven bestaan. We gaan wel maar enkel in de voormiddagen les geven, zodat er in de namiddag voldoende tijd is om alles weer te ontsmetten. Ook op de speelplaats gaan we de ‘lesbubbels’ gescheiden houden. En de ouders… die moeten als ze de kids komen ophalen ook gedisciplineerd zijn en afstand houden, buiten aan de poort.
Liesbeth: Wij starten maandag weer op. Het 1ste en 2de lj komen op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag 4 uur in de voormiddag. Het 6de leerjaar komt dezelfde dagen maar hun voormiddag duurt maar 3 uur. Elke klas heeft een ander aanvangsuur, daardoor kunnen we de speeltijden ook apart laten doorgaan per klas (bubbel). Bij het binnenkomen gaan de leerlingen hun handen wassen, dit gebeurt meermaals per dag. De leerlingen zitten in kleine groepen in een klaslokaal zodat er voldoende social distance is. Ze krijgen ook allemaal een vaste plaats. De eerste dagen gaan we vooral eens horen hoe het met de leerlingen gaat. Op woensdag voormiddag kunnen we dan leerlingen van andere klassen uitnodigen die meer nood hebben aan instructie. Elke bubbel heeft zijn eigen plaats op de speelplaats. Ook het naar huis gaan zal heel anders verlopen. De leerlingen staan in de turnzaal op hun stip en ouders komen naar de parking. Op de parking staan vakken van 1,5m waar telkens één ouder zich in bevindt. De 1ste ouder krijgt dan z’n kind mee en volgt de pijlen naar de uitgang.
En een kleine blik op de toekomst?Walter: Uiteraard heb ik geen glazen bol, maar ik verwacht toch wel dat de 2de en 4de jaars eind mei, begin juni nog wel naar school zullen mogen komen. Maar de andere jaren (1, 3 en 5)… daar vrees ik erg voor. Hopelijk toch nog enkele dagen of een weekje, maar… Maar vooral voor de zesdejaars is deze situatie een ‘ramp’… Zij moeten nu wel erg veel missen, zoals het galabal, de proclamatie, …
Chris: Naar alle waarschijnlijkheid zullen de 2de en 4de jaars eind mei, begin juni terug naar school mogen komen. Ook ik vrees voor die 1, 3 en 5des. Maar goed… Dit is iets dat we zelf niet in de hand hebben. We streven er alleszins naar om voor onze zesde- en zevendejaars toch een mooie proclamatie uit te werken, al zal dit voor de ouders en andere familieleden naar alle waarschijnlijkheid via een live-uitzending verlopen. We gaan er alleszins voor zorgen dat ook dit schooljaar al onze leerlingen op een leuke en creatieve manier worden uitgezwaaid.
Bianca: We hebben er allemaal bijzonder veel zin in om terug van start te gaan. Ondanks de beperkingen… Maar toch nog deze kanttekening: ik vind het jammer dat er bijzonder weinig aandacht is (in het algemeen) voor hoe kinderen zich nu voelen bij dit alles. Heel hun leefwereld is omgegooid, en als volwassene kan je dit wel ergens plaatsen. Maar hoe zit dat bij hén? Hoe ervaren zij het thuis les krijgen, hun vriendjes en hun juffen niet zien? Hopelijk kunne alle studiejaren toch nog heel even naar school, al was het maar om afscheid te nemen voor de vakantie van vriendjes en de juf!
Liesbeth: We hebben bewust gekozen om enkel de voormiddagen op te starten. Indien de andere klassen in het lager ook nog mogen opstarten, kunnen zij in de namiddag komen. Of dit effectief gaat gebeuren is natuurlijk nog een groot vraagteken? We hopen voor de leerlingen dat ze toch nog even samen kunnen zijn voor de vakantie begint. We zijn al eens aan het kijken hoe we de proclamatie kunnen doen zodat de leerlingen van het 6de toch een mooie afsluiter kunnen krijgen. Ook hier zullen we gebruik moeten maken van filmpjes zodat de ouders thuis kunnen mee genieten.
Tot slot ook nog even een korte bijdrage van onze schepen van onderwijs Peter Vanderkrieken.Peter: We hebben dit alles erg goed opgevolgd, en volgens onze laatste informatie zouden bijna alle lagere scholen morgen (of maandag) effectief met 1, 2 en 6 van start gaan. Dit op enkele uitzonderingen na waar ze omwille van praktische overwegingen het tweede (nog) niet kunnen opstarten. Maar er is voortdurend overleg, en het ziet er overal goed uit. Ook het stadsbestuur zet de nodige middelen in om, indien nodig, bij te staan met kinderopvang, en ook bij de schoolpoorten zijn vandaag (donderdag) netwerkers bezig met het plaatsen van nadars en ‘stippen’ om de nodige ‘gezonde afstand’ te kunnen bewaren bij de ouders. Ook proberen we alle leerkrachten, in eerste instantie van het basisonderwijs, te voorzien van een faceshield, gemaakt door Provil. Op dit ogenblik kunnen we de vraag niet aan, maar we doen ons best…
(Foto's Jan Buyens)